مجله قارتال

آشنایی با انواع سوله و کاربردهای آن

سوله چیست؟ آشنایی با انواع سوله + کاربرد سوله

آیا می‌دانید سوله چیست؟ آیا با انواع سوله آشنایی دارید؟ با کاربردهای آن چطور؟ سوله سازی از قدیم الایام تا کنون‌ جریان داشته و به طور گسترده برای انجام امور مختلف ساخته می‌شده است. در حال حاضر سوله‌ها آنقدر در صنعت گسترده شده‌اند که خیلی از افراد راه اندازی یک شرکت یا یک کارگاه بدون احداث سوله را غیر ممکن می‌دانند.

شما به هنگام خرید سوله ابتدا باید با نحوه انتخاب سوله آشنایی پیدا کنید و انواع آن را بدانید. آشنایی با انواع سوله سبب می‌شود که بهترین سازه را با توجه به کاربردی که در نظر دارید، بسازید. چنانچه می‌خواهید بدانید سوله چیست، کاربرد سوله چیست و چه انواعی از سوله‌ها موجود است، با ما همراه باشید.

سوله چیست؟

در پاسخ به سوال خیلی از کاربران که می‌پرسند سوله چیست باید بگوییم که سوله‌ها سازه‌هایی فلزی با سقفی شیب دار هستند که به جای کارخانه یا کارگاه و شرکت به کار گرفته می‌شوند. سوله‌ها را با هدف به وجود آوردن یک فضا بدون استفاده از ستون‌های میانی می‌سازند و در ساختار آن‌ها از انواع پوشش دهنده و … استفاده می‌کنند. سوله‌ها بر حسب نوعی که دارند، کاربردهای مختلفی هم پیدا می‌کنند. در ساختمان‌های بزرگ صنعتی، در احداث مرغداری، دامداری و راه اندازی یک شرکت سوله‌ها خودنمایی خواهند کرد.

سوله چیست؟

سوله چه اجزایی دارد؟

سوله‌ها از اجزا و قطعات مختلفی تعبیه شده‌اند. این قطعات به اتصال به یکدیگر یک سازه مستحکم را روی کار می‌آورند که تا سالیان سال ماندگاری دارد. این اجزا عبارتند از:

  1. رفتر یا فریم سوله که همان تیرها و ستون‌هایی هستند که اسکلت سوله را تشکیل می‌دهند.
  2. استرات‌ها از دیگر اجزای سوله هستند که یک تکیه گاه و جانبی برای فریم سوله به شمار می‌آیند و نیروی وارده به این فریم را کاهش داده یا منتقل می‌کنند.
  3. وال پست‌ها نیز در ابتدا و انتهای سوله قرار می‌گیرند و با هدف کاهش بادگیر ستون‌های اصلی در سوله نصب می‌شوند.
  4. بدنه سوله که همان فلزاتی است که در ساختار سوله دیده می‌شوند.
  5. انواع پوشش‌ دهنده‌ها برای سقف و بدنه سوله که گاه جنسی محکم و گاه جنسی منعطف و غیر مستحکم دارند‌.
  6. برای مهار کردن فشاری که به لاپه‌ها وارد می‌شود، از سینه بند بهره گرفته می‌شود. لاپه نیز جزئی است که مقطعی محوری برشمرده می‌شود و دو نوع دیواری و سقفی دارد‌.

 

سوله چه اجزایی دارد؟

مزایای استفاده از سوله‌ها

شاید تعجب کنید اما باید بدانید که در حال حاضر سوله‌ها آنقدر پیشرفته شده‌اند که قابلیت این را دارند که به جای برخی از سازه‌های فلزی به کار بروند. استفاده از این سوله‌ها مزایای زیادی را به همراه دارد:

  • سوله‌های فلزی با استفاده از مواد مختلف رنگ آمیزی می‌شوند و در برابر رطوبت، نور آفتاب و زنگ زدگی مقاومت زیادی دارند.
  • تعمیر و ‌نگهداری کردن از این سوله‌ها بسیار آسان است. با توجه به تورم و وضعیت اقتصادی کشور، افراد استفاده از سوله‌ها را انتخابی بسیار اقتصادی می‌دانند.
  • سوله‌های فلزی قابلیت جا به جا شدن دارند و سبک وزن طراحی می‌شوند.
  • چنانچه سوله‌ها بر اساس اصول استاندارد ساخته شوند، ماندگاری و امنیت زیادی هم خواهند داشت. شما می‌توانید برای کاهش هزینه‌های ساخت ساختمان‌های صنعتی، از سوله‌ها بهره ببرید. در ضمن، سوله‌ها در برابر حرارت و رطوبت مقاوم هستند.
  • سوله‌ها امکان عایق بندی شدن دارند و می‌توانند از انواع امکانات نظیر برق، گاز و آب بهره مند شوند.

مزایای استفاده از سوله‌ها

طراحی سوله چگونه است؟

امر طراحی سوله اقدامی است که به دقت و مهارت بالایی نیاز دارد. در طراحی سوله یک سری فاکتور مهم وجود دارند که بی توجهی به آن‌ها می‌تواند روند ساخت سوله را در مسیر انحرافی پیش ببرد. برای طراحی یک سوله باید به جهت باد و برف، ارتفاع جانبی سوله، شیب مورد نظر با توجه به زمین، طول دهانه‌ی عرضی سوله، پوشش سقف آن، مقاومت سوله در برابر زلزله و مواردی از این قبیل توجه گردد. با دانستن این موارد سوله‌ای استاندارد طراحی خواهد شد.

مشاوره رایگان سفارش انواع سازه فلزی

برای دریافت مشاوره رایگان شماره تماس خود را ارسال نمایید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

طراح سوله باید چه کاری انجام دهد؟

همان طور که گفتیم، طراحی سوله کاری است بسیار دقیق که به مهارت‌های بالایی نیاز دارد. طراح سوله اگر نتواند به خوبی سوله را طراحی کند، باعث می‌شود که شما از نظر اقتصادی هم دچار ضرر شوید. برای این که بدانید بهترین سوله طراحی شده است یا خیر، باید به سوالات زیر پاسخ بدهید. چنانچه پاسخ این سوالات با انتظارات شما هماهنگ بود، یعنی سوله‌ای خوب و استاندارد طراحی شده است:

  • آیا سوله در مقابل باد، برف، بوران و زلزله مقاوم است؟
  • آیا در طراحی سوله جرثقیل در نظر گرفته شده است؟
  • آیا بار دینامیکی جرثقیل محاسبه شده است؟
  • آیا سوله پوشش دهی شده و عایق است؟
  • آیا درصد شیب سوله کم است؟
  • آیا فوندانسیون سوله به خوبی انجام شده است؟
  • آیا ساخت سوله بر روی اصول پیش رفته است؟
  • آیا درزهای سوله پوشش دهی شده‌اند؟
  • و …

با پاسخ دادن به این سوالات است که نقص‌های یک سوله طراحی شده مشخص می‌شود و در گام بعد این نفص‌ها برطرف می‌گردد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه طراحی سوله می‌توانید با مشاورین ما در قارتال در تماس باشید.

اجرای سوله

اجرای سوله یک فرآیند مجزا از طراحی سوله است. اگرچه ممکن است تصور کنید اجرای سوله کار دشواری نیست اما سخت در اشتباه هستید؛ چرا که فرآیند مونتاژ و رگلاژ سوله‌ها حساسیت زیادی دارند. پس تنها تیم‌های مجرب مهندسی و متخصصان در این زمینه می‌توانند از پس آن بر بیایند. توجه داشته باشید که به هنگام اجرای سوله مهاربندها باید به سرعت اجرا شوند. در مجموع سوله باید به گونه‌ای اجرا شود که در مقابل نیروهای جانبی مقاومت بالایی را از خود نشان دهد. پس بهتر است از یک تیم متخصص کمک بگیرید تا سوله‌ای استاندارد اجرا و احداث شود.

اجرای سوله

 

سقف سوله چگونه اجرا می‌شود؟

سقف‌های سوله عمدتا به شکل سیب دار طراحی شده و بر روی بدنه سوله قرار می‌گیرند. این سقف با استفاده از پوشش دهنده‌های مختلف، پوشش دهی می‌شود و مقاومت بالایی پیدا می‌کند. برای اجرای سقف سوله باید از اوراقی کاملا شیب دار و قوس استفاده شود. همچنین باید اندازه گیری‌های لازم با دقت انجام شوند تا دیگر حرفی برای گفتن باقی نماند.

امروزه از پوشش دهنده‌های مختلفی برای پوشش دهی سقف سوله استفاده می‌کنند. ورق‌های آلومینیومی، عایق‌های پشم و شیشه، ورق گالوانیزه، آلوزینک، ساندویچ‌های پانل پلی یورتان با ضخامت‌های مختلف، آجر، سیمان، ورق‌های فولادی و …. از جمله مهم‌ترین پوشش دهنده‌‌هایی هستند که برای سقف سوله مناسب هستند. با توجه به موقعیت جغرافیایی قرار گیری سوله، از انواع مختلفی از این پوشش دهنده‌ها استفاده می‌شود‌. قارتال سازنده انواع سوله و آماده ارائه خدمات و تجهیزات مربوط به پوشش دهی سقف سوله با بالاترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت است.

انواع سوله

همان طور که گفته شد، سوله‌ها دارای انواع مختلفی هستند و بر اساس نوع خود کاربردهای گوناگونی هم پیدا می‌کنند. آشنایی با انواع سوله باعث می‌شود که این سازه‌ها با توجه به نوع کاربری و با توجه به محل اجرا، مورد استفاده قرار بگیرند. در ادامه به انواع سوله اشاره شده است:

  1. سوله‌های سبک و خرپایی: یکی از متداول‌ترین انواع سوله، سوله‌های خرپایی هستند که وزن بسیار کمی دارند. این سوله‌ها از پارامترهای خاصی برخوردار شده‌اند و نسبت به سایر سوله‌ها، مدرن‌تر و منحصر به فردتر هستند. با توجه به ترفندهای مهندسی به کار گرفته شده در زمینه ساخت سوله‌های خرپایی، این سوله‌ها سبک‌تر از سایر سوله‌ها شده‌اند. در واقع در ساختار سازه‌های فلزی خرپایی از ستون‌های فولادی یا پوشش دهنده‌های آهنی استفاده نمی‌شود و همین امر باعث کاهش وزن و کاهش هزینه‌های ساخت این نوع از سوله‌ها شده است. از جمله مزایایی که سوله‌های سبک دارند می‌توانیم به هزینه‌های تعمیر و نگهداری کم، قیمت ساخت سوله بسیار پایین، قیمت نصب مطلوب، طراحی ویژه و ماندگاری طولانی مدت اشاره کنیم. این نوع از سوله‌ها به گونه ای طراحی شده‌اند که مشتری می‌تواند طول و عرض دانه آن‌ها را همان طور که می‌خواهد به وجود بیاورد.
  2. سوله‌های تیر ورقی و سنگین: سوله‌های تیرورقی به عنوان یکی از انواع سوله، دارای کاربردهای متنوعی هستند. این سوله‌ها جزو قدیمی‌ترین سوله‌هایی هستند که قبل از روی کار آمدن سوله سبک وجود داشتند. از آنجایی که ساختار کلی این سوله‌ها با تیر آهن و ورق‌های آهنی عجین شده است، وزن زیادی دارند. در ساخت این سوله‌ها از ورق‌های سیاهی که با پوشش دهمده‌های ویژه رنگ آمیزی شده‌اند، استفاده می‌شود. این سوله‌ها قابلیت جا به جا شدن ندارند و دارای ابعاد دهانه مشخصی هستند. به همین دلیل مشتریان ترجیح می‌دهند که از سوله‌های سبک استفاده کنند.
  3. سوله‌های یو بی ام: سوله‌های یو بی ام جزو پیشرفته‌ترین و مدرن‌ترین سوله‌های موجود در دنیا هستند که از ورق‌های گالوانیزه تهیه شده‌اند. این سوله‌ها با استفاده از دستگاه‌هایی به نام سمیر به هم وصل می‌شوند و استحکام آنچنانی ندارند. به همین دلیل ممکن است در صورت وزش باد یا نوسانات آب و هوایی، ورق‌های موجود در ساختمان این سازه‌ها از هم جدا شوند. در ضمن، سوله‌های یو بی ام به رسیدگی و تعمیرات زیادی نیاز دارند و از نظر اقتصادی چندان مناسب نیستند. البته در کنار این معایب، مزایایی نیز برای این نوع از سوله‌ها در نظر گرفته شده است. هزینه ساخت کم، قابلیت جا به جایی و عایق شدن از جمله ویژگی‌های مثبت سوله‌های یو بی ام است.

انواع سوله بر اساس کاربرد

بر اساس کاربردهایی که از سوله به عمل می‌آید، این سلزه‌ها را به انواع مختلفی تقسیم می‌کنند:

  1. سوله‌های مرغداری: سوله‌های مرغداری همان طور که از نامشان پیدا است، برای نگهداری مرغ احداث می‌شوند. این سوله‌ها دارای ابعاد گوناگونی هستند اما اگر بخواهیم به طور استاندارد سوله مرغداری را احداث کنیم، باید عرض آن را ۱۲ متر و طول آن را حداقل ۷۵ متر یا بیشتر در نظر بگیریم. این سوله‌ها باید دارای سقف‌هایی با دریچه‌های تامین هوا باشند و با ارتفاع ۳ متری ساخته شوند. به هنگام ساخت سوله‌های مرغداری بسیار مهم است که تاسیساتی برای تهویه هوا در تابستان و زمستان در سوله انجام شود. علاوه بر این، لازم است که در سوله‌های مرغداری حوضچه‌ای برای خنک کردن هوای گرم داخل سوله تعبیه شود.
  2. سوله سالن ورزشی: سوله‌هایی که به عنوان سالن ورزشی احداث می‌شوند، می‌توانند از نوع سنگین یا نیمه سنگین باشند. این سوله‌ها انواع مختلفی از دهانه‌ها را در خود جای داده و فضایی را برای قرار دادن امکانات ورزشی به وجود می‌آورند که نظیری ندارد. به عنوان سالن فوتسال، سالن فوتبال، سالن‌های والیبال، بسکتبال یا سالن برای انجام هر ورزش دیگری می‌توان از سوله‌ها استفاده کرد
  3. سوله سالن انبار: سوله‌هایی که انبار هستند، با استفاده از اوراق رنگ شده احداث می‌شوند و به کمک پیچ و مهره به یکدیگر اتصال پیدا می‌کنند. این سوله‌ها از نظر قیمت بسیار مقرون به صرفه هستند و وزن کمی دارند. در اصل سوله‌های انبار را در نوع سوله سبک می‌سازند تا ماندگاری بیشتری داشته باشند. علاوه بر این، کف سالن‌های انبار را با بتن نرم پوشش می‌دهند و استحکام آن را به کمک مسلح سازی میلگردی افزایش می‌دهند. در سقف سوله‌های انباری نیز از ساندویچ‌های پانل پلی اورتان استفاده می‌شود. سوله‌های انبار باید عایق صوتی و حرارتی خوبی داشته باشند که به کم سانذویچ‌های پانل عایق بندی می‌شوند.
  4. سازه سوله سالن اجتماعات: برای کاهش هزینه‌های ساخت سالن اجتماعات سوله‌ها بهترین گزینه هستند. اغلب وقات محیط‌های علمی و دانشگاهی را به یک یا چند سوله مجهز می‌کنند تا انجمن‌های علمی و جلسات مختلف در آن‌ها برگزار شود. برای ساخت این نوع از سوله‌ها مراحل مختلفی مثل مرحله طراحی، تولید، اجرا و نصب سوله انجام می‌شود‌.

انواع سوله بر اساس کاربرد

 

انواع سوله بر اساس شکل دهانه

در حال حاضر سوله‌ها را بر اساس شکل و نوع دهانه‌ای که دارند به انواع مختلفی تقسیم می‌کنند:

  • سوله تک دهانه به صورت ۸
  • سوله دو یا چند دهانه که ستون مشترک دارد و به صورت ۸۸ یا ۸۸۸ یا ۸۸۸۸ طراحی می‌شود‌.
  • سوله دو دهانه به صورت ۸۸
  • سوله قوسی که در هر نوع شرایط آب و هوایی ماندگاری دارد و از استقامت فوق العاده‌ای برخوردار شده است.
  • سوله چند ضلعی که غالبا به شکل هشتی و با اندازه دهانه متغیر ساخته می‌شود‌

کاربردهای انواع سوله چیست؟

همان طور که‌ گفتیم، صنعت سوله سازی یا صنایع تولیدی به خوبی عجین شده است. همین امر باعث پدید آمدن کاربردهای مختلف از سوله شده است. با توجه به مطلب بالا می‌توانیم کاربردهای سوله را در موارد زیر خلاصه کنیم:

  • استفاده از سوله به عنوان آشیانه هواپیما
  • ساخت مرغداری، دامداری و محل نگهداری از طیور با استفاده از سوله
  • ساخت سیلو
  • ساخت کارگاه‌ها و کارخانه‌های صنعتی
  • ساخت انبارهای صنعتی
  • ساخت سالن‌های ورزشی، نمایشی و تئاتر و سینما
  • ساخت پالایشگاه و محل نگهداری بشکه‌های نفتی در کارخانجات پتروشیمی

چگونه سوله انتخاب کنیم؟

نحوه انتخاب سوله یکی از مسائلی است که خیلی از افراد با آن درگیر می‌شوند. به نظر شما چگونه می‌توان سوله‌ای را انتخاب کرد که با کاربردی که داریم هماهنگ باشد و قیمت مناسبی داشتن باشد. اگر به دنبال نکات مربوط به نحوه انتخاب سوله هستید، موارد زیر می‌توانید برای شما مناسب باشند:

  1. به کیفیت مواد اولیه موجود در ساختار سوله اهمیت بدهید و بهترین متریال‌ها را برای ساخت سوله استفاده کنید.
  2. ابعاد و اندازه سوله را به طور استاندارد در نظر بگیرید.
  3. به تجهیزات جانبی و امکانات سوله توجه کنید. بدیهی است که سوله ای بهتر است که از امکاناتی نظیر آب، برق، گاز و تلفن برخوردار شده باشد و به سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی مجهز شده باشد.
  4. امنیت سوله نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. شما نباید امنیت را فدای قیمت کم کنید بلکه لازم است با توجه به اصول استاندارد سوله را بسازید.
  5. در کنار همه این‌ها قیمت سوله اهمیت زیادی دارد. سوله‌های تیر ورقی گران قیمت و سوله‌های سبک ارزان قیمت هستند. با توجه به بودجه خود می‌توانید نوعی از این سوله‌ها را انتخاب کنید‌
  6. به قابلیت تغییر کاربری سوله اهمیت بدهید و سوله‌ای را خریداری نمایید که امکان جا به جا شدن و انتقال داشته باشد.

چگونه سوله انتخاب کنیم؟

کلام آخر

ما در این مطلب در مورد انواع سوله، کاربردهای آن و نحوه انتخاب سوله با شما صحبت کردیم. آشنایی با انواع سوله باعث می‌شود که شما بر اساس نیاز خود بهترین نوع سوله را از میان سوله‌های سبک، سنگین و سو بی ام استفاده کنید. ما همچنین در مورد این که سوله چیست و کاربرد سوله چیست نیز با شما صحبت کردیم. چنانچه قصد خرید سوله دارید، می‌توانید با ما در قارتال در ارتباط باشید. امیدواریم این مطالب برایتان مفید بوده باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *