مجله قارتال

پل عابر پیاده چگونه ساخته می‌شود؟

همانطور که می‌دانید ایمنی عابران پیاده از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. سازمان‌های ایمنی و ترافیک تلاش خود را به کار‌ گرفته‌اند تا نحوه ساخت پل عابر پیاده و محل نصب آن به گونه‌ای باشد که از صدمه‌ و خسارت احتمالی عابران جلوگیری کند و آن‌ها بتوانند در امنیت کامل تردد کنند. اصولا پل‌های عابر پیاده در مناطق ناامن، روی رودخانه‌ها و در مکان‌های که پیاده‌روی خطرناک و غیرممکن است؛ نصب می‌شود‌. اگر دوست دارید درباره پل عابر پیاده اطلاعات بیشتری کسب کنید در این مقاله از سایت قارتال با ما همراه باشید تا از نحوه و مراحل ساخت پل عابر پیاده بیشتر برایتان بگوییم.

پل عابر پیاده چیست و در چه مناطقی نصب می‌شود؟

پل عابر پیاده پلی است که روی زمین یا روی آب با هدف ایجاد امنیت عابران پیاده نصب می‌شوند. مدل‌های مختلفی از پل عابر پیاده وجود دارد که هریک بر اساس نوع طراحی و مکان قرارگیری، کاربری متفاوتی دارند. به‌عنوان نمونه پل‌هایی که در مرداب‌ یا تالاب‌ها نصب می‌شوند با پل‌های عابر پیاده خیابان‌های شلوغ متفاوت هستند.

پل عابر پیاده چیست و در چه مناطقی نصب می‌شود؟

به ‌طور کلی امروزه پل‌های عابر پیاده در موارد زیر مورد استفاده قرار می‌گیرند:

  • خیابان‌ها
  • ریل‌های راه‌ آهن
  • رودخانه‌ها
  • پارکینگ‌ها
  • دره‌ها
  • و در مناطقی که عبور و مرور افراد پیاده خطرناک است.

ناگفته نماند که در سال‌های اخیر ساخت پل‌های عابر پیاده با هدف زیبایی بصری و در مکان‌هایی غیر از خیابان یا نقاط حادثه‌خیز، رونق گرفته ‌است. معماران و طراحان پل‌های روگذر با ساخت گذرگاه‌های زیبا جنبه تزئینی را نیز به آن اضافه‌ کرده‌اند.‌ نمونه‌هایی از این پل‌ها را می‌توان در پارک‌ها، باغ‌ها یا در فروشگاه‌های بزرگ مشاهده کرد.

دلایل اهمیت پل عابر پیاده

همانطور که در ابتدا گفتیم پل‌های عابر پیاده به‌عنوان ابزاری برای افزایش ایمنی عابران و رانندگان مورد استفاده قرار می‌گیرند. نصب این پل‌ها در مناطق پر رفت و آمد مانند مرکز شهرها که تردد جمعیت پیاده در آن زیاد است از اهمیت ویژ‌ه‌ای برخوردار است. در ادامه به برخی از مهم‌ترین دلایل اهمیت این پل‌ها اشاره می‌کنیم:

  • این پل‌ها به‌عنوان وسیله اتصال دو منطقه جدا استفاده می‌شوند‌‌ و آسایش خاطر عابران پیاده را فراهم می‌کنند‌. نصب آن‌ها در جاده‌های پرتردد یا خیابان‌های شلوغ شهری موجب کاهش تلفات عابران با وسایل نقلیه می‌شود.
  • وجود پل‌های عابر پیاده در مناطق مناسب موجب‌ می‌شود که مردم به پیاده‌روی و دوچرخه سواری تشویق شوند. اهمیت این موضوع در آن‌ است که هرچه پیاده‌روی و دوچرخه سواری بیشتر شود، ترافیک و در نتیجه آلودگی کاهش‌ می‌یابد.

دلایل اهمیت پل عابر پیاده

  • ایجاد پل عابر پیاده نقش مهمی در بهینه‌سازی شهرها برای افراد دارای معلولیت ایفا می‌کند. ناگفته‌ نماند که این پل‌ها باید به‌گونه‌ای طراحی شوند که افراد کم‌توان جسمی بتوانند از آن‌ها استفاده کنند تا کیفیت بهتری از زندگی شهری را تجربه کنند.

نحوه ساخت پل عابر پیاده

توجه مردم به محیط زیست و علاقه‌ی آن‌ها به پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری موجب شده که مسئولین برای بهبود زیرساخت شهری قدم بردارند. ساخت پل‌های عابر پیاده در راستای رسیدن به این هدف صورت می‌گیرد. در زمان ساخت یک پل عابر پیاده باید به موارد زیر‌ توجه شود:

محل نصب پل

در ‌‌ابتدا باید محلی که قرار است پل در ‌آن نصب شود به‌طور کامل بررسی گردد تا از نظر جغرافیایی و نوع خاک منطقه اطلاعات کامل به‌ دست بیاید.‌

طراحی پل

در طراحی پل علاوه بر موارد فنی بهتر است که به زیبایی بصری آن نیز توجه شود. طراحی‌های مدرن پل‌های عابر پیاده به جلب نظر عابران و تشویق آنان به استفاده از این پل‌ها کمک می‌کند. در طراحی پل علاوه بر جنبه‌های زیباشناسی، موارد فنی نیز باید در نظر گرفته شود؛ این موارد عبارتند از:

  • ارتفاع؛ در طراحی پل باید به ارتفاع آن توجه کرد. ارتفاع پل‌های عابر پیاده شهری طبق قوانین مصوب شهرداری انجام می‌شود.
  • عرض؛ عرض پل می‌تواند محدودیت‌های مهمی برای ساخت سازه و مصالحی که باید مورد استفاده قرار گیرند، ایجاد کند.‌

مصالح پل عابر پیاده

در این مرحله از نحوه ساخت پل عابر پیاده موادی که پل باید از آن ساخته شود؛ تعیین می‌گردد. چه نوع مصالحی قرار است استفاده شود فولاد، آلومینیوم یا چوب؟ تمامی این موارد باید در این مرحله بررسی شوند و نسبت به هزینه تعمیر ‌و نگهداری آن شفاف سازی گردد.

نصب و راه اندازی

مرحله آخر نصب و راه‌اندازی پل است؛ در اینجا ابتدا شمع‌های پایه و تکیه‌گاه‌های بتنی نصب می‌شوند و پس از آن سازه پل پیاده، روی پایه‌ها سوار می‌گردد.

معرفی مصالح مورد نیاز در ساخت پل‌های عابر پیاده

نحوه ساخت پل عابر پیاده

پل‌های عابر پیاده با مصالح مختلفی ساخته می‌شوند که با توجه با کارایی و کیفیت مواد اولیه، تولید آن دارای هزینه‌های مختلفی است. گرچه انتخاب مواد اولیه به بودجه کارفرما بستگی دارد؛ اما توصیه می‌شود از مواد اولیه ارزان به دلیل طول عمر کم آن‌ها استفاده نشود. به ‌طور کلی موادی‌ که در مراحل ساخت پل عابر پیاده استفاده می‌شوند به شرح زیر هستند:

فولاد

یکی‌ از انتخاب‌های محبوب سازندگان پل‌ها است؛ زیرا نحوه ساخت پل عابر پیاده با استفاده از فولاد به‌گونه‌ای است که عملا به تعمیر و نگهداری خاصی نیاز ندارد. فولاد به سه شکل مختلف می‌تواند در ساخت پل مورد استفاده قرار گیرد که عبارتند از:

  • فولاد رنگ شده که بعد از مدتی در اثر فرسودگی یا آسیب‌دیدگی به رنگ‌آمیزی نیاز دارد.
  • فولاد گالوانیزه، این نوع از فولاد براق و‌ کمی آسیب‌پذیر است.
  • فولاد ضد زنگ که بسیار بادوام است اما قیمت بالاتری نسبت به مدل‌های دیگر‌ دارد.

پلیمر تقویت شده با الیاف (FRP)

این نوع از مواد اولیه در عین حال که سبک و مقاوم است بسیار بادوام و کم‌هزینه نیز‌ به‌حساب می‌آید. پلیمر را می‌توان برای خرپای پل یا نرده‌ها به کار برد. حمل‌و‌نقل پلیمر به دلیل سبکی این ماده بسیار راحت‌تر از مصالح دیگر است. FRP سبک و مقاوم است به همین دلیل یک انتخاب مقرون‌به‌صرفه و بادوام برای خرپاهای پل، عرشه یا نرده‌ها است.

چوب

امروز استفاده از چوب در شهرها بیشتر جنبه تزیینی دارد اما باید یادآور شویم که همچنان در مناطق روستایی از پل‌های چوبی روی رودخانه‌ها استفاده می‌شود. چوب نسبت به مصالح دیگر از طول عمر کوتاه‌تری برخوردار است و پس از مدتی باید تعویض و جایگزین شود‌.

آلومینیوم

آلومینیوم جزو مصالحی است که در مراحل ساخت پل‌ عابر پیاده مورد استفاده قرار می‌گیرد. مزیت آلومینیوم آن است که از مواد محکمی ساخته می‌شود و می‌تواند مونتاژ و نصب شوند؛ اما در طول زمان به نگهداری و تعویض نیاز دارد.

نحوه ساخت پل عابر پیاده

چوب کامپوزیت

چوب کامپوزیت که الوار پلاستیکی نیز نامیده می‌شود‌ در برابر خوردگی و آسیب، مقاوم است؛ به همین دلیل به تعمیر و نگهداری نیاز ندارد. این مصالح در پارک‌ها و محیط‌های طبیعی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بتن

امروزه در برخی از مسیرهای خارج شهری پل عابر پیاده را از بتن می‌سازند، اما در محیط‌های شهری از بتن به‌عنوان تکیه‌گاهی برای لنگر انداختن انتهای پل به زمین استفاده می‌شود.

انواع پل‌های عابر پیاده

پل‌ها در مدل‌های مختلفی ساخته می‌شوند. نحوه ساخت پل عابر پیاده و مدل آن به مصالح، طرح سازه و مکان نصب آن بستگی دارد. در ادامه به معرفی چند مدل پل عابر پیاده می‌پردازیم.

  • پل استرینگر؛ در این پل‌ها تکیه‌گاه در زیر عرشه قرار دارد و نرد‌های کناری، سازه‌ای جدا محسوب می‌شوند که به دو طرف پل متصل می‌گردند.
  • پل خرپا؛ در پل خرپا تکیه‌گاه از دو طرف و به شکل مثلث و پیوسته به یکدیگر متصل می‌شوند. پل‌های خرپایی به دلیل ساختارشان گزینه مناسبی برای قرار گرفتن در آبراهه‌ها هستند.
  • پل معلق یا کابلی؛ در پل معلق، کابل‌ها عرشه را به یک برج متصل می‌کنند. این پل‌ها برای مسافت‌های طولانی مناسب هستند.

انواع پل‌های عابر پیاده

  • پل کالورت؛ در زیر پل‌های کالورت لوله‌های انتقال آب قرار می‌گیرد و روی آن با بتن یا خاکریز پوشانده می‌شود تا عابران پیاده‌ بتوانند از آن گذر کنند.
  • پل قوسی؛ پل قوسی که حالت منحنی و قوسی شکل دارند‌. از قدیمی‌ترین پل‌های عابر پیاده به‌حساب می‌آیند. این پل‌ها بیشتر برای زیبایی و جلوه بصری ساخته می‌شود.
  • پل تخته‌ای؛ اغلب بدون نرده و به‌صورت تخته یکدست در مسافت‌های طولانی مانند مرداب یا تالاب استفاده می‌شود.

جمع بندی

در این مقاله از نحوه ساخت پل عابر پیاده و مراحل ساخت پل عابر پیاده برایتان گفتیم و مدل‌های مختلف پل و مصالح مورد نیاز آن‌ها را مورد بررسی قرار دادیم. پل‌های عابر پیاده با اهداف مختلف و در مدل‌ها متفاوت ساخته می‌شوند،‌ اما هدف اصلی آن‌ها ایجاد امنیت برای عابران پیاده یا دوچرخه‌سواران است که بتوانند در سلامت و ایمنی کامل از نقاط پرخطر عبور کنند. برای تشویق بیشتر مردم در استفاده از پل‌های عابر پیاده، معماران خلاق به کمک کارشناسان ایمنی آمده‌اند و مدل‌های جدیدی از پل‌های عابر پیاده طراحی کرده‌اند که هم به زیبایی شهر افزوده و هم عابران به استفاده از آن‌ها علاقه بیشتری نشان می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *