مجله قارتال

تابلوهای اطلاعاتی و اخباری چه کاربردی دارند؟

آیا می‌دانید که تابلوهای ترافیکی چه هستند و در جاده‌ها چه کاربردی دارند؟ تابلوهای اخباری یکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین علائم هشداردهنده در جاده‌ها هستند که عمر استفاده از آن‌ها در مقایسه با سایر تجهیزات ترافیکی بسیار بیشتر است. همان‌طور که می‌دانید برخی از جاده‌ها بسیار پر پیچ‌وخم بوده و تنها راه برای عبور امن از آن‌ها کمک گرفتن از یک راهنما است. تابلوهای ترافیکی درواقع نقش یک راهنما را در چنین جاده‌هایی ایفا می‌کنند. متأسفانه هر ساله در برخی از نقاط کشور شاهد حوادث ناگوار و تلخی هستیم که اکثر آن‌ها در جاده‌ها به علت عدم وجود تابلوهای آگاهی‌دهنده رخ می‌دهند.

تابلوهای اخباری، یکی از اصلی‌ترین تابلوهای ترافیکی محسوب می‌شوند که وجود آن‌ها در جاده‌ها ضمن اطلاع‌رسانی به رانندگان از حوادث ناگوار نیز جلوگیری کرده و در مدیریت ترافیک نیز نقش بسزایی دارند. در ادامه این مقاله ضمن آشنایی بیشتر با این تابلوهای هشداردهنده، مزایا و کاربرد آن‌ها در جاده‌‌ها را نیز شرح خواهیم داد.

طراحی رایگان تابلو و علائم ایمنی

برای دریافت مشاوره رایگان شماره تماس خود را ارسال نمایید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

 

تابلوهای اخباری چیست و چه کاربردی در جاده دارند؟

در ابتدا لازم است بدانیم که تابلوهای ترافیکی علائمی هشداردهنده هستند که در اشکال هندسی گوناگون با رنگ‌های متنوع و کاربردهای متفاوت در جاده‌ها و شهرها به منظور آگاهی رانندگان و عابران نصب می‌شوند. تصور کنید که فردی در طول روز تنها یک مسیر مشخص را از خانه تا محل کار خود با ماشین طی می‌کند.

تابلوهای اخباری چیست و چه کاربردی در جاده دارند؟

او به علت عبور مکرر از این مسیر به طور کامل با پیچ و خم‌های آن و موانعی که ممکن است در جاده وجود داشته باشد آشنا است. طبیعتاً چنین فردی به علت آگاهی کامل نسبت به آن مسیر توجه چندانی به تابلوهای اخباری ندارد. زمانی اهمیت این تابلوها برای فرد مشخص خواهد شد که وارد یک جاده نا آشنا شود. به طور کل وجود تابلوهای ترافیکی شهری و جاده‌ای نقش بسیار مهمی در حفظ جان شهروندان و همچنین نظم شهر خواهند داشت.

انواع تابلوهای ترافیکی

به طور کل تابلوهای ترافیکی را می‌توان به ۳ دسته مجزا تقسیم‌بندی کرد:

  • تابلوهای انتظامی
  • تابلوهای اخطاری
  • تابلوهای اخباری

انواع تابلوهای ترافیکی

همان‌طور که گفته شد، در این مقاله قصد داریم از بین تابلوهای ترافیکی، تابلوهای ترافیکی اخباری را مورد بررسی قرار دهیم. این تابلوها علائمی هستند که وظیفه خبر دادن و آگاهی‌بخشی عموم را بر عهده دارند. علائم مذکور محصور به رنگ و شکل خاصی نبوده و تنها در اشکال دایره، مثلث، مستطیل و مربع و در رنگ‌های آبی، زرد، سبز و سفید وجود دارند. از نمونه‌های تابلوهای اطلاعاتی می‌توان به ایستگاه اتوبوس، جایگاه سوخت، پارکینگ و… اشاره کرد.

کاربرد تابلوهای اخباری

همان‌‌طور که گفته شد این تابلوها برای آگاهی دادن به رانندگان از شرایط راه‌ها و امکانات موجود در جاده و شهر مورد استفاده قرار می‌گیرند، البته این تابلوها کاربردهای دیگری نیز دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • پیدا کردن بهترین مسیر در کوتاه‌ترین زمان ممکن
  • تأثیر در کاهش خطرات احتمالی جاده‌ای
  • مدیریت بهینه ترافیک
  • دسته‌بندی کردن خیابان‌ها
  • کاهش میزان تصادفات شهری و جاده‌ای
  • معرفی به توریست‌ها و جذب آن‌ها

مزایای تابلوهای اطلاعاتی و اخباری برای گردشگران

یکی از نکات مهمی که در جاده‌ها اهمیت وجود انواع مختلف تابلوهای ترافیکی، به ویژه تابلوهای آگاهی‌دهنده را دوچندان می‌کند، کمک به گردشگران و توریست‌ها برای پیدا کردن مناطق توریستی و گردشگری است. شایان ذکر است که توجه و سرمایه‌گذاری روی این موضوع می‌تواند در طولانی مدت سبب افزایش بهره‌وری صنعت توریست و گردشگری منطقه شود.

مزایای تابلوهای اطلاعاتی و اخباری برای گردشگران

نصب تابلوهای ترافیکی اخباری

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در رابطه با تابلوهای اخباری می‌بایست مدنظر قرار گرفته شود، محل نصب این تابلوها است. تابلوهایی که در محل نامناسب نصب می‌شوند از لحاظ فنی هیچ‌گونه عملکرد مثبتی نداشته و درواقع با نبود آن‌ها در محل هیچ فرقی ندارد! به طور معمول تابلوهای آگاهی‌دهنده بر روی میله‌‌ای جوش داده شده یا توسط پیچ و مهره متصل می‌شوند، البته توجه داشته باشید که این میله می‌بایست تا حد استاندارد در زمین کاشته شده و پی مناسب برای آن قرار داده شود.

همچنین تابلوهای ترافیکی اخباری لازم است در معرض دید رانندگان و عابران پیاده قرار گیرند؛ به گونه‌ای که از مسافت‌های دور و در تاریکی شب نیز به راحتی قابل مشاهده باشند. مورد بعدی که در رابطه با نصب این تابلوها باید در نظر گرفته شود این است که این علائم نباید برای سایر المان‌ها مزاحمتی ایجاد کنند.

اهمیت کیفیت تابلوهای ترافیکی اخباری در عملکرد آن‌ها

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در اکثر مواقع نسبت به آن بی‌توجهی می‌شود، کیفیت این نوع تابلوها است. لازم است بدانید که کیفیت تابلوهای ترافیکی اخباری در عملکرد و کاربرد آن‌ها نقش بسیار پررنگی را ایفا می‌کند؛ در نتیجه هنگام خرید و نصب این تابلو توجه به این موضوع بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

هنگامی علائم هشداردهنده مذکور بهترین عملکرد را از خود نشان می‌دهند که از کیفیت بسیار خوبی برخوردار باشند. همان‌طور که گفته شد این تابلوها باید به گونه‌ای طراحی و تولید شده باشند که بتوان آن‌ها را از مسافت دور نیز به راحتی تشخیص داد. وضوح تصویر و نوشته‌های روی آن، مقاومت تابلو در برابر شرایط آب و هوایی مختلف بسیار پر اهمیت است.

اهمیت کیفیت تابلوهای ترافیکی اخباری در عملکرد آن‌ها

چنانچه تابلوهای اخباری از کیفیت مطلوبی برخوردار نباشند یا این که محل نصب آن‌ها مناسب نباشد، کاربرد موثری نخواهند داشت؛ چرا که به علت ضعف در کیفیت تابلو، راننده دیر متوجه علائم شده و فرصتی برای تصمیم‌گیری و جلوگیری از رفتن به مسیر اشتباه یا خطرات احتمالی برای او باقی نخواهند ماند. این موضوع در اکثر مواقع سبب آسیب‌دیدگی و بروز خسارات جبران‌ناپذیر می‌شود.

فاکتورهای موثر در قیمت تابلوهای ترافیکی اخباری

از آن‌جایی که تابلوهای اخباری نقش بسیار پررنگی در اطلاع‌رسانی به رانندگان ایفا می‌کنند، خرید و نصب آن‌ها در تمامی معابر و خیابان‌ها ضروری است. قیمت این نوع از تابلوهای ترافیکی با در نظر گرفتن نوع متریال به ‌کار رفته در ساختار تابلو، کیفیت ساخت، ابعاد و اندازه، وجود یا عدم وجود شبرنگ ترافیکی و… تعیین می‌شود.

سوالات متداول

تابلوهای انتظامی چه فرقی با تابلوهای اخباری دارند؟

تابلوهای ترافیکی اخباری نقش اطلاع‌رسانی به رانندگان را دارند، در حالی که تابلوهای انتظامی جزو تابلوهای بازدارنده محسوب می‌شوند. این تابلوها از نظر هندسی معمولاً به شکل دایره بوده و در ساختار آن‌ها از رنگ هشداردهنده قرمز استفاده می‌شود. تابلوهای ایست، سبقت ممنوع، توقف ممنوع و… ازجمله پرکاربردترین تابلوهای انتظامی هستند.

تابلوهای انتظامی چه فرقی با تابلوهای اخباری دارند؟

تابلوهای اخطاری چه فرقی با تابلوهای اطلاعاتی دارند؟

تابلوهای اخطاری همان‌طور که از نام آن‌ها پیدا است برای اعلام هشدار و خطر به رانندگان در جاده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. معمولاً این تابلوها به شکل مثلث بوده و دارای حاشیه قرمز رنگ هستند. از جمله تابلوهای اخطاری می‌توان به تابلوهای خطر ریزش سنگ، خطر پرتاب سنگ، دست‌انداز، گذرگاه عابر پیاده و… اشاره کرد.

تابلوهای اخطاری چه فرقی با تابلوهای اطلاعاتی دارند؟

سخن پایانی

تابلوهای اخباری یکی از انواع تابلوهای ترافیکی محسوب می‌شوند که وظیفه آگاهی دادن به رانندگان و عابران در جاده را بر عهده دارند. این تابلوها بر اساس شرایط و نیاز در اشکال هندسی مختلفی همچون مربع، مستطیل، هشت ضلعی و… طراحی و نصب می‌شوند. ناگفته نماند که تابلوهای مذکور در رنگ‌های زرد، آبی، سفید و سبز رنگ‌آمیزی شده و بر خلاف سایر تابلوهای ترافیکی دارای طرح از پیش تعریف‌ شده‌ای نیستند.

رانندگان با توجه به این تابلوها می‌توانند از شرایط راه یا امکانات موجود در جاده‌های مختلف آگاه شوند. به عنوان مثال با استفاده از تابلوهای اخباری می‌توان به رانندگان در مورد نزدیک شدن به اماکن ویژه مثل هتل‌ها یا پمپ بنزین‌ها اطلاعات لازم را داد.

برای کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد می کنیم مقاله تابلوهای اخطاری چه کاربردی دارند را مطالعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *