سوله نوعی سازه فلزی است که در انواع گوناگون با کاربردهای مختلف تولید می‌شود و مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از انواع سوله، سوله تیرورقی است که به دلیل داشتن ویژگی‌هایی از جمله انعطاف‌پذیری بالا در طراحی و ساخت، کاربردهای بسیار متنوعی دارد. جهت بررسی قیمت سوله تیرورقی و سفارش آن می‌توانید هم‌اکنون با کارشناسان قارتال تماس حاصل فرمایید.

در گذشته تیرآهن یکی از مهم‌ترین المان‌های ساخت اسکلت فلزی سازه‌هایی از جمله سوله به شمار می‌رفت، اما با گذشت زمان به دلیل عیوب ساختاری و عملکردی، تیرآهن حذف شد و تیر ورق جای آن را گرفت. تیر ورق یک المان ترکیبی متشکل از یک جان و دو بال است که جنس همگی آن‌ها از فولاد بوده و ضخامتشان بر اساس محاسبات دقیق مهندسی تعیین می‌شود. در ادامه با نحوه ساخت سوله تیرورقی، اجزای تشکیل‌دهنده، ویژگی‌ها و کاربردهای آن بیشتر آشنا خواهیم شد.

روند ساخت سوله تیر ورقی

سوله‌های تیر ورقی به دلیل این که با استفاده از ورق سیاه فولادی ساخته می‌شوند، مقاومت و استحکام زیادی دارند. برای ساخت سوله تیر ورقی مراحل مختلفی طی می‌شوند. در ابتدا شیت های ورق سیاه مورد نیاز برای ساخت سوله آماده شده و سپس با استفاده از دستگاه‌های مخصوص برش می‌خورند. سپس این اوراق برش خورده با توجه به این که در کدام مکان قرار می‌گیرند، جوش خورده و به هم وصل می شوند. این گونه است که دیواره و سقف سوله از پیش آماده می‌شود. در مرحله بعد که مرحله عملیاتی ساخت سوله تیر ورقی است، زمین مورد نظر بررسی شده و مسطح گردیده و فونداسیون مورد نیاز اجرا میگردد. سپس قاب و ستون سوله بر روی فونداسیون و بولت های تعبیه شده نصب می‌شوند و در نهایت هم دیواره‌ها و سقف پیش ساخته‌ی سوله بر روی این ستون‌ها قرار می‌گیرند.

برای این که اجزای مختلف سوله را به یکدیگر وصل کنند، از پیچ و مهره استفاده می‌کنند. اغلب اوقات برای ساخت سوله تیر ورقی سنگین از ورق‌های فولادی مستحکم و سنگین استفاده می‌شود. همچنین برای این که دهانه سوله را انعطاف پذیر بسازند، از فولاد مستحکم رده s235 استفاده میگردد. البته این را هم بدانید که برای ساخت دهانه سوله تیر ورقی یک محدودیت کلی وجود دارد و این محدودیت هم این است که نمی‌توان طول دهانه این سوله‌ها را از ۷۰ متر بیشتر ساخت.

اجزای سوله تیر ورقی​

سوله‌های تیر ورقی خود نیز از اجزای مختلفی تشکیل شده‌اند:

  1. ستون‌ها: یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین اجزایی که باید در هر سوله‌ای وجود داشته باشد، ستون سوله است. این ستون باید فشار و باری که سایر اجزای سوله دارند را تحمل کند. اغلب اوقات ستون‌های سوله تیر ورقی را با توجه به یک سری اصول استاندارد می‌سازند تا استحکام این ستون‌ها افزایش پیدا کند. پس از این که مرحله فوندانسیون سوله به اتمام رسید، ستون بر روی صفحه مربوطه سوار می‌شود و با استفاده از پیچ و مهره یا خال جوش به صفحه متصل می‌شود. البته قبل از نصب سوله باید سوله تراز شود. این کار با استفاده از ابزار شاقول بندی انجام می‌شود.
  2. استرات: یکی دیگر از اجزای تشکیل دهنده سوله تیر ورقی، استرات است. استرات‌های این نوع از سوله‌ها با استفاده از پروفیل‌های قوطی تولید می‌شوند. این اجزا در محل تلاقی قاب و سوله نصب می‌شوند و نقش تکیه گاه جانبی را بر عهده دارند.
  3. رفتر: رفترها المان‌هایی هشتی شکل هستند که در ساختار سوله تیر ورقی جا خوش کرده‌اند. این اجزا همانند دو تیغه مجزا هستند که پس از رسیدن به محل احداث سوله، مونتاژ شده و بر روی سوله نصب می‌شوند. تعداد رفترهای یک سوله با توجه به شرایط مختلف سوله و ابعادی که این سوله دارد، متغیر است‌.
  4. مهاربندها: امروزه به دلیل این که اسکلت نهایی سوله‌های تیر ورقی ممکن است آسیب ببینند، از مهاربندها برای افزایش استحکام این اسکلت استفاده می‌شود. سگراد، وال پست و مهاربند میل مهار انواع مختلف مهاربندهای مناسب برای سوله تیر ورقی را تشکیل می‌دهند. اگر سفارش ساخت سوله در شهرک صنعتی تبریز را ثبت کرده‌اید، باید به وجود این اجزا در ساختمان سوله‌ی خود نیز توجه داشته باشید.
  5. پرلین یا لایه: آخرین جزء از اجزای سوله تیر ورقی، پرلین یا لایه است. پرلین یکی از اتصالات فرعی و غیر ضروری سوله به شمار می‌آید که با استفاده از پروفیل z ساخته می‌شود. پرلین‌ها مسئول تامین استحکام مکانیکی سوله‌های تیر ورقی هستند.

اجزای سوله تیرورقی

کاربردهای سوله تیرورقی صنعتی

سوله‌های تیر ورقی مانند سایر سوله‌ها کاربردهای متنوعی دارند. امروزه در صنایع مختلفی مثل صنعت هواپیما سازی، صنعت کشتیرانی و اتومبیل سازی، صنایع و کارگاه‌های معمولی و همچنین احداث شهرک‌های صنعتی سر پوشیده از این سوله‌ها استفاده می‌کنند. در ادامه به برخی از کاربردهای سوله تیر ورقی صنعتی اشاره خواهد شد:

  • سوله تیر ورقی صنعتی: این نوع از سوله‌های تیر ورقی اغلب به عنوان کارگاه یا کارخانه مورد استفاده قرار می‌گیرند و ابعاد کوچکتری نسبت به سایر سوله‌های تیر ورقی دارند.
  • سوله تیر ورقی کارخانه: سوله‌های تیر ورقی کارخانه برای احداث کارخانجات بزرگ مناسب هستند. شما عزیزان می‌توانید جهت اطلاع یافتن از هزینه ساخت سوله کارخانه با تیر ورق با مشاورین ما در ارتباط باشید.
  • سوله تیر ورق در شهرک صنعتی: گاهی اوقات ممکن است شهرک‌های صنعتی کوچک و بزرگ سر پوشیده را با استفاده از سوله‌های دیر ورقی بسازند. همچنین در تمامی شهرک‌های صنعتی کشور، این نوع از سوله‌ها به عنوان کارخانه یا انبار و کارگاه وجود دارند. لازم به ذکر است که هزینه خرید سوله در شهرک صنعتی بسیار بیشتر از هزینه خرید سوله در محیط‌های شهری و … است.

آیا نیاز به مشاوره رایگان دارید؟

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

ویژگی ها و مزایای سوله تیرورقی

اگر به فکر ساخت سوله تیر ورقی در تبریز هستید، ابتدا باید یا مزایایی که این سوله‌ها دارند آشنا باشید. برخی از مهم‌ترین مزایایی که افراد را مجاب به استفاده کردن از سوله‌های تیر ورقی می‌کند در ادامه آمده‌اند:

  • قطعات مختلفی که در سوله‌های تیر ورقی به کار می‌روند،می‌توانند بازیافت شوند.

در سوله‌های تیر ورقی بیشتر از این که قطعات را با پیچ و مهره به هم وصل کنند، آن‌ها را با استفاده از جوش به هم متصل می‌کنند. در این صورت مونتاژ کردن و دمونتاژ کردن قطعات به کار رفته در سوله اسان‌تر انجام می‌شود. حتی جا به جا کردن قطعات سوله نیز آسان‌تر می‌شود.

  • در هنگام ساخت سوله‌های تیر ورقی می‌توان از جرثقیل برای جا به جا کردن سازه‌ها استفاده کرد. پس روند نصب و جایگذاری اجزای سوله به خوبی پیش خواهد رفت.
  • اگر به محیط‌های چند طبقه نیاز دارید این خبر خوش را به شما بدهیم که یکی از مهم‌ترین مزایای سوله تیر ورقی این است که می‌تواند به صورت چند طبقه ساخته شود. بنابراین شما می‌توانید این سوله‌ها را به عنوان محیط‌های چندگانه به کار ببندید.
  • در ساخت سوله‌های تیر ورقی از اجزایی استفاده می‌شود که میزان اشغال فضا را به حداقل می‌رسانند. سوله‌های تیر ورقی برای افرادی که با کمبود فضا رو به رو هستند گزینه‌ای بسیار مناسب است.
  • سرعت نصب و ‌مونتاژ کردن سوله‌های تیر ورقی بسیار زیاد است.

ویژگی ها و مزایای سوله تیرورقی

سوله تیر ورقی سنگین چیست؟

در گذشته سوله‌های سنگین صنعتی را با استفاده از آهن های مقدار کم کربن و یا همان آهن های چکش خوار تولید می‌کردند که استحکام چندانی نداشتند و با وزن بالای خود، هزینه‌های زیادی را می‌تراشیدند اما چندی بعد پس از این استفاده فولاد به جای آهن چکش خوار که دارای سبکی بیشتر و انعطاف پذیری بالایی بود، تحولی شگرف در ساخت سوله های صنعتی پدید آمد و نوع جدیدی از سوله‌های سنگین که سوله تیر ورقی سنگین نامیده شدند، وارد بازار شدند. سوله‌های سنگین تیر ورقی سازه‌هایی قابل حمل هستند که با استفاده از جوش یا به کمک پیچ و مهره ساخته می‌شوند. این سوله‌ها اجزای مختلفی دارند و برای کاربردهای گوناگون مناسب هستند.

اغلب اوقات سوله‌های سنگین تیر ورقی را برای ساخت کارخانه یا محیط‌های پر تردد و وسیع مورد استفاده قرار می‌دهند. قیمت سوله صنعتی تیر ورقی سنگین نسبت به سایر سوله‌ها بیشتر است اما کاربردهای این نوع از سوله‌ها نیز متنوع‌تر و بهتر است. شما می‌توانید جهت ثبت سفارش ساخت این نوع از سوله‌ها با ما در تماس باشید.

سفارش و هزینه ساخت سوله تیر ورقی

اگر شما هم به فکر ساخت سوله کارخانه تیر ورقی افتاده‌اید و یا می‌خواهید کارگاهی را با استفاده از سوله تیر ورقی احداث کنید، باید از هزینه‌های ساخت سوله اطلاع داشته باشید. عوامل مختلفی وجود دارند که هزینه‌های ساخت سوله را تحت تاثیر قرار می‌دهند. در گام اول این که ابعاد سوله چقدر است می‌تواند تا حد زیادی هزینه‌های ساخت سوله را افزایش دهد. بدیهی است که سوله‌های بزرگ‌تر به مواد اوليه و متریال‌های بیشتری نیاز دارند و متقابلاً با هزینه‌های بالاتری هم به فروش می‌رسند.‌

طول سوله، طول دهانه سوله، نوع دهانه سوله، طول شیب سوله، ارتفاع تاج سوله و مواردی از این قبیل نیز می‌توانند هزینه‌های نهایی ساخت سوله را تحت تاثیر قرار دهند.

شما برای ثبت سفارش ساخت سوله تیر ورقی کارخانه، صنعتی و کارگاهی باید ابتدا یک شرکت معتبر را انتخاب کنید. شرکتی که تجربه و تبحر زیادی در این زمینه دارد. سپس می‌توانید فرآیند ساخت سوله را با تهیه زمین مربوطه آغاز کنید. ناگفته نماند که شما عزیزانی که تمایل به ساخت سوله دارید، می‌توانید همین حالا با مشاورین ما تماس بگیرید و راهنمایی‌های لازم را از آن‌ها دریافت کنید.

سوله تیرورقی

سفارش انواع سوله

برای سفارش ساخت سوله با بهترین متریال و مناسب ترین قیمت بازار همین حالا تماس بگیرید.

قیمت و خرید اینترنتی سوله تیرورقی از قارتال

هزینه ساخت سوله تیرورقی تحت تأثیر عوامل متعددی از جمله ابعاد سوله، عرض دهانه، ارتفاع تاج، طول سوله و شیب سقف قرار دارد. اگر طراحی سوله به شکلی بهینه انجام دهد، دورریز فولاد به حداقل می‌رسد و منجر به صرفه‌جویی بیشتر در هزینه می‌شود.

سوله‌های تیرورقی شرکت قارتال تبریز همگی از بهینه‌ترین طراحی و مرغوب‌ترین متریال تشکیل می‌شوند و تمامی مزایایی که پیش‌تر گفته شد را در اختیار مشتریان عزیز قرار می‌دهند. شرکت قارتال با بیش از یک دهه تجربه در زمینه ساخت و نصب انواع سوله، بهترین گزینه پیش روی شما جهت خرید سوله تیرورقی به شمار می‌رود. جهت بررسی قیمت سوله صنعتی تیرورقی و سفارش این محصول به صورت حضوری می‌توانید به شرکت قارتال واقع در تبریز مراجعه فرمایید. شما همچنین می‌توانید جهت استعلام قیمت و خرید اینترنتی سوله تیرورقی از قارتال ، با شماره 09144220646 تماس گرفته و سوالات خود را با کارشناسان فروش ما در میان بگذارید.

قیمت و خرید اینترنتی سوله تیرورقی از قارتال

سوالات متداول

برای اطلاع از قیمت به روز به صفحه اعلام هزینه ساخت سوله کلیک نمایید.

با توجه به نیاز و کاربری مشتری متفاوت بوده، ولی می توان به صورت تقریبی وزنی در حدود 42 الی 70 کیلوگرم در هرمترمربع در نظر گرفت.

  • دمونتاژ کردن و جابه جایی سازه امکان پذیر است.
  • ایجاد طبقات و نیم طبقات در آن امکان پذیر است.
  • در صورت نیاز بازیافت قطعات سوله ممکن می باشد.
  • برای سازه های با دهانه 12 تا 20 متر مناسب و اقتصادی می باشد.
  • امکان تعبیه یک یا چند جرثقیل سقفی با تحمل جابه جایی تناژ های مختلف و بالا را دارد.
  • دارای استحکام و مقاومت بیشتر در مقابل نیروهای وارده ناشی از برف، باد و زلزله می باشد.
  • سوله تیرورقی نسبت به سوله خرپایی یا سوله سبک در زمان فروش کارگاه و کارخانه دارای ارزش ریالی بیشتری است.

حداکثر دهانه سوله های تیر ورقی نهایتا 70 متر است اما باید ذکر کرد که در این حالت سازه بسیار سنگین و گران می شود لذا دهانه مناسب و اقتصادی 6 الی 24 متر برای تک دهانه و 24 الی 70 متر به صورت چند دهانه می باشد.

سوله های تیر ورقی مانند تمامی سوله ها کاربرد متنوعی دارند، از این کاربرد ها می توان به سوله تیرورقی صنعتی که به عنوان کارگاه یا کارخانه استفاده می شود، همچنین برای احداث سردخانه، انبار، ورزشگاه ورزشی، مراکز فروشگاهی و خرید، نمایشگاه و تعمیرگاه خودروهای سبک و سنگین اشاره کرد

سوله های تیر ورقی از اجزایی ساخته شده اند که کاربری این سوله ها را بهبود بخشیده است، این اجزا شامل قاب اصلی، بولت، سگراد، وال پست، پرلین، بادبند سقف و دیوار، زد، تیر، پیچ و مهره، آبچکان، سایه بان می باشد.