شاید شما هم تا کنون نام سوله UBM را شنیده باشید. سوله‌های یو بی ام ‌چند سالی نیست که وارد بازار سوله سازی شده‌ است؛ اما در همین مدت کم محبوبیت فراوانی را کسب کرده‌ است. این سوله‌ها کاربردهای متعددی دارند و در انواع مختلف تولید می‌شوند. در ساخت سوله UBM از ورق‌های گالوانیزه که ‌نورد سرد را گذرانده‌اند، استفاده می‌شود. این ورق‌ها برای این که سوله‌ای را بسازند، به یک پانل قوسی تبدیل می‌شوند. سپس به هم وصل شده و یک سازه محکم را به وجود می‌آورند. در ادامه این مطلب می‌خواهیم شما را با ویژگی‌ها، مزایا، کاربرد و انواع سوله‌های یو بی ام آشما کنیم.

 

سوله UBM چیست؟

سوله UBM مخفف شده کلمه Ultimate Building Machine است. این سوله‌ها با استفاده از دستگاه‌های یو بی ام روی کار می‌آیند. سوله ubm در واقع سوله‌ای با ظاهری مدرن و ساختاری قوسی شکل است که با استفاده از ورق‌های گالوانیزه تولید می‌شود. برای ساخت این نوع از سوله‌ها به تجهیزات منحصر به فرد و ویژه‌ای نیاز است. در فرآیند تولید سوله‌های یو بی ام ابتدا این سوله‌ها را برشکاری کرده و قطعات مختلف آن‌ها را آماده سازی می‌کنند. سپس در محل احداث این قطعات را به هم وصل کرده و فرم اصلی سوله را به وجود می‌آورند. در نهایت هم تجهیزات و امکانات لازم را در سوله قرار داده و آن را به بهره برداری می‌رسانند‌. سوله‌های یو بی ام دارای مزایای زیادی هستند.

سوله UBM چیست؟

 

انواع سوله یو بی ام

به طور کلی سوله‌های یو بی ام را بر اساس شکل ظاهری و نوع کاربردی که دارند به سه دسته مختلف سوله q شکل، r  شکل و t شکل تقسیم می‌کنند. هر کدام از این سوله‌ها در یک محیط خاص احداث می‌شوند و هر کدام از آن‌ها یک سری ویژگی‌های خاص دارند. در ادامه به معرفی این سوله‌ها می‌پردازیم.

 

سوله‌های q شکل یو بی ام

سوله‌های q شکل یکی از مقرون به صرفه‌ترین سوله‌هایی هستند که به روش یو بی ام تولید می‌شوند. این نوع از سوله‌ها به گونه‌ای طراحی می‌شوند که در آن‌ها سازه‌های تشکیل دهنده سوله از هر دو طرف بر روی زمین قرار می‌گیرد. به همین دلیل سوله‌های کیو شکل را با نام زمین به زمین هم می‌شناسند. این نوع از سوله UBM نیازی به دیواره ندارد. سازه‌هایی که این نوع از سوله‌ها را به وجود می‌آورند خود نقش یک دیواره مستحکم را ایفا می‌کنند. بنابراین یکی از بزرگترین مزایایی که سوله ubm در نوع ‌کیو شکل دارد، اقتصادی و به صرفه بودن تولید این نوع از سوله‌ها است.

 

سوله‌های r شکل

نوع دیگری از سوله‌های یو بی ام وجود دارند که در آن‌ها دو طرف سوله به سمت دیوار یا ستون متمایل است. این سازه‌ها از اطراف با دیوار برخوردار دارند. همین باعث شده است که به سازه‌های r شکل سوله دیوار به دیوار هم بگویند. این نوع از سوله‌ها قیمت بیشتری نسبت به سوله‌های q شکل دارند.

 

سوله‌های یو بی ام t شکل

سوله‌های t شکل با نام سوله‌های زمین به دیوار شناخته می‌شوند. این نوع از سوله‌ها نسبت به دو سوله قبلی پیچیده‌تر هستند و مهارت‌های زیادی را برای احداث شدن می‌طلبند. برای اجرای سوله‌های t شکل، سازه‌ها از یک طرف بر روی زمین قرار می‌گیرند و از طرفی دیگر بر روی دیوار نصب می‌شوند. به همین دلیل است که این نوع سوله‌ها را نسبت به نصب سوله‌های دیگر مقاوم‌تر و کاربردی‌تر می‌دانند.

 

کاربرد سوله یو بی ام

 پس از این که با انواع سوله UBM آشنا شدیم، می‌خواهیم بدانیم که ‌کاربرد این سوله‌ها چیست. سوله‌های یو بی ام را می‌توان برای کاربردهای متعددی احداث کرد. البته در ساخت سوله ubm باید یک سری تکنیک‌های خاص اجرا شوند تا این سوله‌ها ماندگاری زیادی داشته باشند. سوله‌های یو بی ام برای کاربردهای زیر ساخته می‌شوند:

کاربرد سوله یو بی ام

  • ساخت پارکینگ‌های عمومی در مرامز مختلف یا ساخت پارکینگ‌های اختصاصی در منازل
  • ساخت ورزشگاه‌ها
  • ساخت سالن‌های ورزشی
  • ساخت سالن‌های همایش و مراکز نجاری و تفریحی
  • ساخت منازل مسکونی در برخی مناطق
  • خط تولید انبار محصولات کشاورزی
  • سوله‌هایی برای راه اندازی تالار عروسی و مجتمع‌های پذیرایی
  • ساخت کارواش خودرو و تعمیرگاه خودرو
  • ساخت انبارهای صنعتی
  • و …

 

ویژگی‌های سوله ubm

به طور کلی سوله‌هایی که امروز ساخته می شوند انواع مختلفی دارند. هر کدام از انواع سوله عا نیز  با یک سری ویژگی‌های خاص احداث می‌شوند. سوله‌های یو بی ام نیز از این قاعده کلی جدا نیستند. ساخت انواع سوله UBM با توجه به استانداردهای ایمنی از جمله استاندارد ce  اروپا انجام می‌شود. در ادامه به برخی از ویژگی‌های این نوع سوله‌ها اشاره شده است:

ویژگی‌های سوله ubm

  • سوله‌هایی که با استفاده از روش یو ام ساخته می‌شوند، عملاً سوله‌هایی مقرون به صرفه هستند؛ چرا که به هزینه‌های نگهداری یا تعمیر چندانی نیاز ندارند.
  • این سوله‌ها کاملاً ضد آب، کاملاً ضد زنگ، کاملاً ضد زلزله و کاملاً ضد حریق ساخته می‌شوند.
  • ساختمان‌هایی که با استفاده از سوله‌های یو بی ام احداث می‌شوند، عملکرد ثابتی دارند. یعنی در شرایط آب و هوایی مختلف و نوسانات جوی، سازه‌های یو بی ام فرو نمی‌ریزند یا دچار اختلال نمی‌شوند. در نتیجه این سازه‌ها بهتر عمل می‌کنند.
  • برای تولید سوله‌های یو بی ام به مونتاژ با دقت بالا، نصب پانل‌ها و مواردی از این قبیل نیاز است. البته این موارد باید با تجربه بالا و مهارت‌های فوق العاده انجام شوند.
  • ساخت سوله یو بی ام باید دقیق باشد.
  • از دیگر ویژگی‌هایی که سوله‌های یو بی ام دارند می‌توانیم به سرعت ساخت و طراحی ویژه آن‌ها اشاره کنیم. طراحی این نوع از سوله‌ها با در نظر گرفتن ارتفاع و اندازه دهانه آن‌ها انجام می‌شود.
  • به دلیل این که سوله‌های یو بی ام و چند دهانه و شیب دار هستند، ممکن است شیوه احداث آن‌ها نیز بررسی شود. برای ساخت این نوع از سوله‌ها یک تیم بازرسی روند احداث پروژه را چک کرده و بر روی آن نظارت می‌کنند.
  • باید توجه داشت که سوله‌‌های یو بی ام سقفی قوسی شکل دارند. بنابراین مساحت این سازه‌ها باید با مساحت کلی سوله هماهنگ باشد و تمامی استانداردهای سوله سازی در اجرا شوند.
  • سوله‌های یو بی ام سازه‌هایی با دوام هستند که در کمال ناباوری بدون ستون و اسکلت تعبیه می‌شوند. این سازه‌ها به دقت بالایی برای احداث شدن نیاز دارند تا همان چیزی بشوند که مشتری انتظاری را دارد.

 

 مزایای سوله UBM

برای اجرای سوله UBM باید به مزایای آن نیز توجه شود. برخی از این مزایا عبارتند از:

  • به دلیل این که سوله قوسی ubm را با استفاده از اوراق گالوانیزه تولید می‌کنند، این سوله‌ها با محیط زیست سازگاری بالایی دارند. پس می‌توان گفت که سوله‌های یو بی ام به طبیعت آسیبی نمی‌رسانند.
  • هزینه نگهداری یا تعمیر کردن سوله‌های یو بی ام نسبت به سایر سوله‌ها کمتر است. پس ساخت سوله‌های یو بی ام نسبت به سوله‌های تیر ورقی به صرفه‌تر است.
  • ظاهر سوله‌های یو بی ام بسیار ویژه طراحی می‌شود. در ساخت این نوع از سوله‌ها نیازی به انجام فرآیندهای جوشکاری و ‌مواردی از این قبیل نیست. بنابراین ظاهری مدرن و ویژه به این سوله هدیه داده می‌شود. دلیل افزایش کاربرد سوله‌های یو بی ام نیز همان ظاهر مدرنی است که این سوله‌ها دارند.
  • سوله‌های یو بی ام در مقایسه با سوله‌های تیر ورقی سبک وزن‌تر هستند. گالوانیزه به کار رفته در این نوع از سوله‌ها وزن کمی دارد و به احداث آسان‌تر این سوله‌ها کمک شایانی می‌کند.
  • باید گفت که قیمت ساخت سوله UBM نسبت به سایر سوله‌ها کمتر است. در کنار این قیمت مناسب، گالوانیزه به کار رفته در سوله‌های یو بی ام باعث شده است که این سوله‌ها در برابر اصطکاک یا زنگ زدگی مقاومت فوق العاده‌ای داشته باشند.
  • با توجه به این که سوله‌های یو بی ام به آسانی ساخته می‌شوند، سرعت ساخت آن‌ها حدود ۵ برابر بیشتر از سایر سوله‌ها است. بنابراین هزینه‌های ساخت این سوله‌ها نیز بسیار کمتر از سایر سوله‌ها کمتر است.
  • پروژه‌های ساخت سوله یو بی ام به سرعت به پایان می‌رسد. پس به کار کمتری نیاز دارد. پس طبیعی است که هزینه‌های انجام آن نیز کمتر باشد.
  • این نوع از سوله‌ها از خاصیت عایق حرارتی بهره‌ مند شده‌اند. بنابراین در مقابل هر گونه نوسانات جوی و گرما و سرما از خود مقاومت نشان می‌دهند.
  • به دلیل این که از برترین و با کیفیت‌ترین متریال‌ها برای ساخت سوله یو بی ام قارتال استفاده می‌شود، این سوله‌ها نه تنها از نظر مکانیکی بلکه از نظر فیزیکی نیز بسیار مقاوم هستند. به گونه‌ای که حتی طوفان‌هایی با سرعت ۲۵۰ کیلومتر هم نمی‌توانند به این نوع سوله‌ها آسیب برسانند و همچنین زلزله ۷ ریشتری توانایی به هم ریختن این نوع از سازه‌ها را ندارد.
  • سوله‌های یو بی ام دارای انعطاف پذیری بالایی از نظر ابعاد و اندازه‌ها هستند. این نوع سوله‌ها بر حسب سلیقه و کاربردی که مشتریان انتظار دارند می‌توانند در ابعاد مختلف تولید شوند برای مثال ممکن است عرضه این نوع سوله‌ها بین ۱۰ تا ۲۰ متر متغیر باشد اما ارتفاع آن‌ها ۵ تا ۱۰ متر را در بر بگیرد پس هیچ محدودیتی در ساخت و اندازه این نوع سوله‌ها دیده نمی‌شود.

مزایای سوله UBM

 

قیمت و خرید اینترنتی سوله UBM

اگر به دنبال خرید سوله‌های یو بی ام هستید، پس باید با قیمت این سوله‌ها نیز آشنایی داشته باشید. یکی از اساسی‌ترین فاکتورها برای احداث سوله یو بی ام همین قیمت سوله یو بی ام است. پارامترهای مهمی وجود دارند که قیمت این نوع از سوله‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهند. نوع مصالح، نوع اتصالات، امکانات سوله، ابعاد آن، تعداد دهانه‌ها و‌مواردی از این قبیل همه و همه بر روی قیمت ساخت سوله UBM قارتال اثر می‌گذارند. ممکن است این نوع از سوله‌ها برای برخی از کاربردهای خاص به صرفه نباشند.

پس احداث یو بی ام‌هایی که بیش از ۱۰۰۰ متر مساحت دارند، به صرفه نیست. از سوی دیگر انتقال تجهیزات لازم و دستگاه‌های ساخت سوله‌های یو بی ام نیز هزینه‌های خاص خود را دارند. مجموع این هزینه‌ها هستند که هزینه نهایی ساخت سوله یو بی ام را مشخص می‌کنند. البته باید توجه داشت که قیمت هر متر مربع سوله ubm است که بر اساس این فاکتورها تعیین می‌شود. با افزایش مساحت، قیمت نیز بیشتر خواهد شد.

 

سخن پایانی

ما در این مطلب در مورد سوله یو بی ام و انواع مزایا و ویژگی‌هایی که این نوع سوله‌ها دارند صحبت کردیم. سوله‌های یو بی ام مدرن‌ترین نوع از سوله‌ها هستند که چند سالی نیست که وارد بازار شده‌اند. این سوله ها در میان کاربران از محبوبیت زیادی هم برخوردار هستند. در واقع سوله‌های یو بی ام با استفاده از استانداردهای بین المللی تولید می‌شوند و با هزینه نگهداری و تعمیر کمی که دارند. پس همواره مورد توجه افراد هستند.

این نوع از سوله‌ها به سه شکل q، r شکل و t شکل روی کار می‌آیند. هر کدام از آن‌ها مزایا و ویژگی‌های خاص خود را دارند. از جمله مهم‌ترین مزایایی که با استفاده از سوله‌های یو بی ام عاید شما خواهد شد، می‌توانیم به عایق بودن در برابر حرارت، مقاومت بالا دوام بالا و عدم اصطکاک این نوع از سوله‌ها اشاره کنیم. قیمت سوله‌های یو بی ام و بر اساس فاکتورهای مختلف مشخص می‌شود.