گاباریت

آیا تاکنون با واژه گاباریت مواجه شده‌اید؟ آیا می‌دانید که‌ گاباریت چیست و چه کاربردی دارد؟ هر وسیله نقلیه‌ای که امروزه به جا به جا کردن بار یا مسافر مشغول است، یک فضای خاص را برای عبور از مکان‌های مختلف نیاز دارد. این فضا گاباری نام دارد. برای مثال زمانی که بخواهند پلی را در مسیر قطار بسازند و یا می‌خواهند تونلی را احداث کنند، باید به گاباریت این وسیله نقلیه توجه داشته باشند.

به عبارت دیگر فضای مورد نیازی که یک وسیله نقلیه برای حمل بار، حمل مسافر و جا به جا شدن از زیر سازه‌های انسانی نیاز دارد را گاباریت می‌نامند. این کلمه ریشه فرانسوی دارد و در لغت به معنای حد مجاز فضا است. لازم به ذکر است که کلمه گاباریت یکی از کلمات تازه وارد زبان فارسی است که پس از گسترش صنعت حمل و نقل روی کار آمد.

گاباریت جاده

ساخت گاباریت جاده و تونل

گاباریت تونل

شاید شما هم شنیده باشید که یکی از مهم‌ترین انواع گاباریت را گاباریت تونل می‌دانند. گاباریت تونل همان حد مجازی است که با استفاده از آن وسیله نقلیه می‌تواند به آسانی از یک تونل عبور کند. لازم به ذکر است که با توجه به گاباری، حمل و نقل ایمن‌تر می‌شود؛ چرا که اگر گاباری در یک محیط مورد توجه قرار نگیرد، دیگر حرکت خودرو یا سایر وسایل نقلیه به این محیط خاص میسر نخواهد بود؛ بنابراین بحث گاباری همواره در حوزه حمل و نقل شهری، منطقه‌ای، کشوری یا استانی از اهمیت زیادی برخوردار است.

مزیت دیگری که توجه به گاباریت تونل دارد این است که می‌تواند از اختلالات حمل و نقل جلوگیری کند. اگر یک قطار به هنگام عبور از زیر یک پل گیر بیفتد و نتواند به حرکت خود ادامه دهد، ممکن است قطار بعدی با سرعت تمام به این قطار برخورد کند و اتفاقات ناگواری رخ دهد. برای جلوگیری از بروز حادثه‌های این چنینی لازم است که به گاباری سازه‌های ریلی توجه شود.

گاباریت تونل در جاده

گاباریت جاده همان حد مجازی است که به وسیله آن وسیله نقلیه میتواند از تونل به صورت امن عبور کند.

قیمت گاباریت

قیمت گاباریت با توجه به نوع سازه و‌ حجمی که سازه دارد، متغیر است. در مجموعه اگر قرار است گاباریت‌هایی با حجم بسیار زیاد برای گذر وسایل نقلیه تعبیه شود، باید هزینه‌های زیادی هم پرداخت شود؛ اما اگر گاباریت‌ها محدود هستند و تنها یک محیط خاص را ساپورت می‌کنند، نیازی به هزینه‌های آنچنانی نیست. جهت استعلام قیمت گاباریت میتوانید با شماره 04133122570 تماس حاصل فرمایید.

از سوی دیگر، گاباریت قطار نسبت به گاباریت وسایل نقلیه دیگر هزینه‌ی بیشتری دارد. ناگفته نماند که پس به هنگام ساخت گاباریت باید به بودجه‌ای که در بر دارید توجه کنید و سوی سفارش ساخت گاباریت را ثبت کنید.

مشاوره رایگان سفارش انواع سازه فلزی

برای دریافت مشاوره رایگان شماره تماس خود را ارسال نمایید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

دکل گاباریت

دکل‌ها در واقع یک سازه‌ی بسیار بلند هستند و برای نگهداری پایه گاباریت به کار گرفته می‌شوند. دکل گاباریت برای نگهداری خطوط گاباریت در بالای زمین به کار گرفته می‌شود. این دکل‌ها اغلب جنس فلزی دارند و در برابر هر گونه نوسان آب و هوایی هم مقاوم هستند. لازم به ذکر است که امروزه احداث دکل‌های گاباری هزینه‌های زیادی را می‌طلبد.

انواع گاباریت

گاباریت‌ها انواع مختلفی دارند. این انواع در ادامه آمده‌اند:

  • گاباریت در خطوط متروی شهری: یکی از مهم‌ترین انواع گاباریت، گاباریتی است که در خطوط مترو وجود دارند. همه ما می‌دانیم که زمانی که مترو در تونل حرکت می‌کند، از سقف و دیواره‌های کناری فاصله دارد. این فاصله همان گاباریت مترو است که حد مجاز ساخت زیر ساخت‌های زیر زمینی برای حرکت مترو را مشخص می‌کند‌.
  • گاباری وسایل نقلیه باری: این نوع از گاباری‌ها همان طور که از نامشان پیدا است، مخصوص وسایل نقلیه باری هستند و اغلب در جاده‌ها احداث می‌شوند.
  • گابری خطوط ریلی: گاباری خطوط ریلی نسبت به سایر گاباری‌ها بیشتر است؛ چرا که قطار و مترو نسبت به وسایل نقلیه سواری یا باری حجم بیشتری دارند.

پایه گاباریت

پایه گاباریت دارای دو ستون مستحکم است که به کمک یک بازوی پیوسته به هم متصل شده‌اند. در محیط‌هایی که در آن‌ها دوربین یا تابلوهای آدرس دهی وجود داشته باشد، گاباری را در  فاصله ۳۰۰ الی ۵۰۰ متری قبل از رسیدن به تابلو نصب می‌کنند. پایه‌ای که برای گاباری در نظر گرفته شده است باید عرض و شانه‌های جاده را بپوشاند. یعنی چنین نباشد که افراد مجبور شوند پایه را در وسط جاده نصب کنند.  این پایه‌ها حدود ۲۰ تا ۳۰ سال عمر می‌کنند؛ اما پس از این عمر باید تعویض شوند.

ارتفاع گاباریت

ارتفاع گاباری در همه جا یکسان نیست. گاهی اوقات ممکن است یک پل تنها مخصوص عبور وسایل نقلیه سواری باشد که در این صورت نیاز نیست که گاباری زیاد باشد. گاهی اوقات ممکن است وسایل نقلیه باری از جایی عبور کنند که در این صورت گاباری افزایش پیدا می‌کند. ناگفته نماند که گاباری مترو و قطار هم از گاباری تمامی وسیله‌های نقلیه بیشتر است. جهت ساخت گاباریت مورد نظرتان با شماره 09144220646 تماس بگیرید تا با بهترین کیفیت و پایین ترین قیمت سازه شما طراحی و ساخته شود.

سازنده گاباریت جاده ای

شرکت قارتال آذین نقش طراح و سازنده گاباریت های جاده ای در ابتدای تونل ها برای افزایش ایمنی وسایل نقلیه میباشد.

محدودیت ارتفاع در راه

امروزه راه‌ها و جاده‌های ارتباطی با استفاده از تابلوهای مخصوص، مسیرها را مشخص می‌کنند. یکی از تابلوهای راهنمایی و رانندگی موجود در جاده‌ها، تابلوی مربوط به ارتفاع است. در مواردی می‌بینیم که ارتفاع ۴ متر بر روی تابلو مجاز شده است و در مواردی می‌بینیم که ارتفاع ۳.۵ متر بر روی تابلو نشان داده شده است، در این صورت شما باید قبل از بار زدن بر روی وسایل نقلیه خود، به این گاباری توجه داشته باشید.

گاباریت جاده

بدون شک تا کنون برای شما هم به عنوان یک راننده پیش آمده است که بخواهید به یک مقصد خاص بروید، اما گاباریت مسیر این اجازه را به شما ندهد. به همین دلیل در مسیرهای زمینی شاهد تابلوهایی هستیم که میزان ارتفاع مجاز برای عبور از یک پل یا یک تونل را نشان می‌دهد.  در این صورت خودروها با میزان امنیت بیشتری مسیر را طی می‌کنند و با مشکلاتی که کم بودن گاباری دارد نیز مواجه نمی‌شوند.

گاباریت تونل

سالیانه میلیون‌ها تن بار و میلیون‌ها مسافر به کمک خطوط ریلی از جایی به جای دیگر منتقل می‌شوند. گاباری تونل‌ها و جاده‌های راه آهن نیز از اهمیت خاصی برخوردار شده است. از سوی دیگر بسیاری از جاده‌های کشور ما تونل دار هستند. پس شما باید نسبت به گاباریت تونل‌ها نیز اطلاعات کامل داشته باشید.

گاباریت تونل ارتفاع بارهای وسایل نقلیه را مشخص می‌کند و مجوز ورود یک سری از وسیله‌های نقلیه را باطل می‌کند. پس اگر می‌دانید که باید بارهای مرتفعی را جا به جا کنید، بهتر است از قطارها یا اتومبیل‌هایی استفاده کنید که اجازه حرکت در خطوط متراژی را دارند.

قیمت گاباریت برای تونل ها

 

سوالات متداول

قیمت گاباریت با توجه به نوع سازه و‌ حجمی که سازه دارد، متغیر است. در مجموعه اگر قرار است گاباریت‌هایی با حجم بسیار زیاد برای گذر وسایل نقلیه تعبیه شود، باید هزینه‌های زیادی هم پرداخت شود؛ اما اگر گاباریت‌ها محدود هستند و تنها یک محیط خاص را ساپورت می‌کنند، نیازی به هزینه‌های آنچنانی نیست.

گاباری یا گاباریت در حقیقت فضای مناسب و مورد نیاز وسیله حمل و نقل در حالت سکون (استاتیک) و حرکت ( دینامیک) میباشد.

گاباری تونل ارتفاع بارهای وسایل نقلیه را مشخص می‌کند و مجوز ورود یک سری از وسیله‌های نقلیه را باطل می‌کند. پس اگر می‌دانید که باید بارهای مرتفعی را جا به جا کنید، بهتر است از قطارها یا اتومبیل‌هایی استفاده کنید که اجازه حرکت در خطوط متراژی را دارند.