مجله قارتال

عوامل پرت شدن خودرو از سطح جاده کدام‌ها هستند؟

انحراف خودرو از مسیر و رانده شدن به بیرون راه، بخش قابل توجهی از حوادث رانندگی را تشکیل می دهد. تجربه نشان می‌دهد که علی رغم تمام کوششهایی که برای برقراری وضعیت مطلوب یعنی ادامه حرکت خودرو در مسیر راه و به سوی مقصد به عمل می آید، انحراف و پرت شدن خودرو از سطح جاده، ناخواسته ولی با فراهم آمدن علتهای گوناگون پدید می آید. ناگزیری از برخورد با این حالت، دست اندرکاران امر را ه را بر آن داشته است که به منظور حذف یا کاهش ضایعات جانی و مالی، کناره راه را حتی الامکان به صورتی درآورند که پیش از آن که خودرو بر ناهمواری خطرناک قرار گیرد یا به مانع سختی برخورد کند، در فرصتی که با رانده شدن در بستر مناسب یا برخورد به حفاظ و ضربه گیر فراهم می شود، در حالت ایمن و با کمترین آسیب به وضعیت سکون یا در حالت مطلوب به وضعیت استقرار در مسیر حرکت پیشین و ادامه حرکت درآید.

پرت شدن خودرو از سطح جاده ناشی از سه عامل است که عبارتند از : انسان، وسیله نقلیه و راه. در این مقاله فقط به آنچه در ارتباط با عامل راه است، پرداخته خواهد شد.

عوامل افزایش حوادث مربوط به پرت شدن خودرو

بررسی های به عمل آمده به این نتیجه منتهی شده است که عوامل زیر احتمال پرت شدن خودرو و بروز حوادث ناشی از آن را افزایش می دهد:

الف: پیچهای تک

پیچهای تک (بین دو بخش مستقیم نسبتاً طولانی )، در راه‌های فرعی (که استفاده از شعاع‌های کوچکتر، مجاز می‌باشد)، احتمال پرت شدن خودرو را فزونی می‌بخشد.

ب: پیچهای تنگ

در راه‌های مارپیچ، وجود پیچ تندتر (دارای شعاع کمتر از 300 متر ) از سایر پیچهایی که معمولاً در آن راه به کار گرفته شده و نیز پیچهای مرکب و پیچهایی که دارای زاویه مرکزی بیشتر می باشند، احتمال پرت شدن خودرو را افزایش می‌دهند . در این راستا فضای بازیابی خارج پیچهای به شعاع کمتر از 300 متر به ویژه در وضعیتی که روی سرازیری بیش از ( 2%) واقع می شود، باید مورد توجه خاص قرار گیرد و با منظور نمودن آن به عنوان محل خطرات بسیار محتمل ایمن سازی آن باید چاره جویی شود.

 

ج: سرعت

هر قدر سرعت جریان ترافیک بیشتر باشد، احتمال وقوع حوادث ناشی از پرت شدن زیادتر است.

د: فضای بازیابی کنار راه

فضای بازیابی کنار راه، محوطه یا باریکه ای است که خودرو، پس از پرت شدن (در سرعت بالا ) روی آن حرکت می کند. هر قدر پهنای این محوطه یا وسعت آن کمتر باشد، احتمال سرازیر شدن وسیله منحرف شده بر شیب های ناملایم بیشتر است.

پ: شرایط جوی

یخبندان، بارش برف و مه گرفتگی مکرر نیز از موجبات افزایش احتمال پرت شدن خودرو می باشد. به سه عامل یاد شده، باید بادهای شدید عرضی را که نه در امتداد راه بلکه از یکسو به سوی دیگر آن می وزد، اضافه کرد.

طراحی رایگان تابلو و علائم ایمنی

برای دریافت مشاوره رایگان شماره تماس خود را ارسال نمایید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

ایمنی در برابر حوادث ناشی از انحراف و پرت شدن

فراهم آوردن ایمنی مورد بحث با کاربرد سه مرحله زیر حاصل می شود:

الف: پیشگیری

تا آنجا که می شود باید به دنبال حذف یا کاهش عواملی که موجب انحراف و پرت شدن خودرو از سطح جاده یا افزایش احتمال آن می شود، بود تا از این طریق حوادث ناشی از  آن از بین برود یا کم شود. مثلا می‌توان با نصب تابلو علائم راهنمایی و رانندگی (تابلو اخطاری) به رانندگان اطلاع داد که بعد از طی چند متر راه به قوس خواهند رسید تا بدین ترتیب بتوانند سرعت خود را در قوس کنترل کنند و بدون آگاهی و به صورت ناگهانی در قوس های پر پیچ و خطرناک قرار نگیرند.

ب: ایمن کردن فضای بازیابی

پس از انحراف و رانده شدن خودرو به خارج از سواره رو و قرار گرفتن در کنار راه (فضای بازیابی )، منتهای کوشش می باید در جهت ایمن کردن بستر این محدوده به عمل آید، به نحوی که راننده بتواند وسیله نقلیه را مهار نماید و با کمترین ضایعه آن را متوقف کند.

 

ج: کاربرد حفاظ و ضربه گیر

در وضعیتهایی که فراهم آوردن ایمنی فضای بازیابی، شدنی نیست، باید از  گاردریل استفاده کرد تا خودرو پس از برخورد با آن آرام آرام هدایت شود و با زیان کم به حالت سکون و بعضاً قرار گرفتن در مسیر حرکت قبلی درآید. جهت سفارش انواع گاردریل میتوانید با شماره 09144220646 تماس حاصل فرمایید.   

مزایای گاردریل

ایمن کردن فضای بازیابی

چنان که پیش از این نیز گفته شد، فضای بازیابی معمولاً باریکه (و در تقاطعها، محوطه ) کنار راه است که خودرو پس از انحراف و پرت شدن روی آن حرکت می‌کند تا به حالت توقف درآید . اگر این فضا از موانع خطرناک پاک شود و بستر ایمن گردد، وسیله نقلیه امکان آن را خواهد یافت که قبل از برخورد به مانع سخت یا واژگونی، توسط راننده مهار شود و با کمترین زیان متوقف گردد. فضای بازیابی که ایمنی آن مورد بحث می باشد، هم در سمت راست و هم در سمت چپ سواره رو می تواند قرار داشته باشد. در آزادراه و به طور کلی راه های مجزا (دارای خطوط رفت و برگشت جدا از هم) فضای بازیابی سمت چپ، همان میانۀ راه است (در صورتی که دارای عرض کافی باشد).

محصولات مرتبط

برای اطلاعات بیشتر روی تصاویر کلیک نمایید.

سخن پایانی:

همان طور که در ابتدای این مقاله گفته شد، انحراف از مسیر ناشی از سه عامل انسان، وسیله نقلیه و راه میباشد و هر سه عامل بسیار مهم بوده و در ایجاد حادثه موثر هستند که ما در این مقاله فقط عامل سوم را بررسی کردیم. به منظور جلوگیری از پرت شدن خودرو از سطح جاده باید با نصب تابلو و علائم رانندگی و گاردریل های جاده‌ای و ایمن کردن فضای بازیابی از وقوع چنین حادثه‌های مهیب و خطرناک جلوگیری کنیم.

برای سفارش انواع تابلو علائم راهنمایی و رانندگی، هندریل‌های جاده‌ای و شهری، گاردریل‌های دو موج و سه موج میتوانید با شماره 09144220646 تماس بگیرید تا شما را به بهترین شکل ممکن راهنمایی کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *