مجله قارتال

گاردریل چیست؟

ما در کشوری زندگی‌ می‌کنیم که آمار تصادفات جاده‌ای در آن بسیار بالا است، به‌ همین دلیل تلاش‌های گسترده‌ای برای افزایش ایمنی جاده‌ها و کاهش تلفات، صورت گرفته است. یکی از ابزارهای که برای رسیدن به این هدف در جاده‌ها استفاده می‌شود؛ گاردریل است. همه ما از اهمیت این محافظ‌های آهنی در پیشگیری از تلفات و صدمات بیشتر اطلاع داریم. گاردریل‌ها با هدف مراقبت از وسایل نقلیه پرسرعت در نقاط پرخطر‌ جاده‌ای نصب‌ می‌شوند. از کارکردهای دیگر آن‌ها می‌توان به جلوگیری از فرار حیوانات به سمت جاده‌ها اشاره کرد. در این مقاله قصد داریم به این سوال که گاردریل چیست پاسخ دهیم و درباره‌ انواع و کاربرد گاردریل صحبت کنیم؛ پس با ما همراه باشید.

مشاوره رایگان خرید گاردریل

برای دریافت اطلاعات مورد نیاز در موقع خرید گاردریل، شماره تماس خود را ارسال نمایید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

گاردریل چیست و اجزای تشکیل‌ دهنده آن کدام است؟

دولت‌ها به‌ کمک سازمان‌های ایمنی و ترافیک جاده‌ای همواره در تلاش هستند که با افزایش سطح امنیت جاده‌ها، میزان تلفات جانی و مالی را کاهش دهند. برای رسیدن به این هدف از ابزارهای مختلفی استفاده می‌شود که یکی از آن‌ها گاردریل است.

در پاسخ به این سوال که گاردریل چیست، باید بگوییم که گاردریل‌ها نرده‌های محافظی هستند که برای مهار سرعت خودروها،‌ مراقبت از عابران پیاده ‌و همچنین به عنوان مانعی برای عبور حیوانات مورد استفاده قرار می‌گیرد. این حفاظ‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که ضمن مهار و کنترل سرعت خودروها از صدمات جدی سرنشینان‌ نیز جلوگیری‌ می‌کنند. جهت مشاهده قیمت به روز گاردریل دو موج شرکت قارتال، کلیک نمایید.

گاردریل چیست

نمونه‌های مختلفی از انواع گاردریل جاده وجود دارد‌ که هریک از اجزای مختلفی تشکیل شده است اما نرده‌های محافظ آهنی که‌ در جاده‌ها بیشتر به چشم می‌خورد دارای سه جزو اصلی هستند که عبارتند از:

  • ضربه‌گیر یا فاصله‌انداز که بخشی از گاردریل آهنی است که دو هدف را دنبال می‌کند: ۱. افزایش ارتفاع گاردریل ۲. جلوگیری از برخورد لاستیک خودروها با پایه گاردریل.
  • سپری که از ورق‌های فولادی تشکیل شده و بخش اصلی گاردریل به حساب می‌آید. سپری به صورت افقی روی پایه‌ها قرار می‌گیرد.
  • پایه‌ها که برای اتصال گاردریل به زمین کاربرد دارند و ارتفاع آن‌ها بر اساس استانداردهای ایمنی جاده‌ها تعیین می‌شود.

ایمن سازی گاردریل ها

کاربرد گاردریل جاده چیست؟

مهم‌ترین‌ دلیل استفاده و کاربرد گاردریل، ایجاد یک مانع قوی برای جلوگیری از سقوط وسایل نقلیه‌ است. محافظ‌های آهنی اغلب در نقاط خطرناک جاده مانند مسیرهای کوهستانی نصب می‌شوند. کارشناسان ایمنی و حوادث، با بررسی جاده‌هایی که دارای مناطق پرخطر هستند، نقاطی که باید در آن‌ها گاردریل نصب شود را شناسایی می‌کنند.

نرده‌های‌ محافظ به‌ روش‌های مختلفی مانند کاهش سرعت یا متوقف کردن وسایل نقلیه می‌توانند از حوادث جلوگیری کنند؛ اما وجود گاردریل فقط به خاطر ایمنی وسایل نقلیه و سرنشینان آن نیست بلکه کاربردهای دیگری نیز دارد از جمله:

  • مراقبت از عابران پیاده
  • محافظت از حیواناتی که در کنار جاده‌ها زندگی‌ می‌کنند.
  • جلوگیری از آسیب‌ ساختمان‌‌های اطراف جاده‌ها در زمان تصادفات
  • محافظت از خطوط راه‌آهن، اتوبوس‌ها و غیره

کاربرد گاردریل جاده چیست

نصب گاردریل و تأثیر آن بر کاهش تلفات جاده‌ای

بر کسی پوشیده نیست که استفاده از انواع گاردریل‌ جاده (فلزی، بتنی یا کابلی) در کاهش تلفات مالی و جانی  تصادفات تأثیر زیادی داشته است. عدم نصب محافظ‌ آهنی  در نقاط حادثه‌خیز، جاده‌ها را به محلی خطرناک و ناامن تبدیل می‌کند که می‌تواند منجر به تصادفات فاجعه‌باری شود. گاردریل‌ها باید با توجه به شرایط جاده و مکان مناسب  قرار گیرند. در هنگام طراحی و ساخت گاردریل باید به نکات زیر توجه شود:

ارتفاع گاردریل

در زمان طراحی‌ و نصب اولین گاردیل‌ها، وسایل نقلیه از تنوع زیادی برخوردار نبودند به همین دلیل ارتفاع آن‌ها در کنار تمامی جاده‌ها به یک‌ اندازه در نظر گرفته می‌شد‌. اکنون که مدل‌های مختلف خودرو، کامیون و تریلی در جاده‌ها رفت‌وآمد می‌کنند، ارتفاع گاردریل‌ها نیز برای ایمن سازی نقاط خطرناک باید به‌ صورت مناسب تنظیم شود‌. به‌ طور مثال اگر در زمان تصادف ارتفاع گاردریل استاندارد نباشد یک کامیون ممکن است از روی آن بپرد.

استحکام گاردریل

شاید این‌ سوال در ذهنتان وجود داشته باشد که دلیل استحکام گاردریل چیست؟ به‌طور معمول گاردریل‌ها از فلز یا بتن ساخته می‌شوند که استحکام متفاوتی ایجاد می‌کند. اگر‌ در جاده‌ای از محافظ‌های آهنی قدیمی استفاده می‌شود حتما باید با مدل‌های جدید تعویض گردند؛ زیرا‌ آن‌ها نمی‌توانند مقابل ماشین‌های امروزی مانند شاسی بلندها مقاومت کنند. جهت مشاهده قیمت به روز گاردریل دو موج شرکت قارتال، کلیک نمایید.

معرفی انواع گاردریل جاده

همانطور که در ابتدا گفتیم گاردریل‌ها به‌عنوان یک مانع ترافیکی نقش بسزایی در کاهش تصادفات وحشتناک و تلفات ناشی از آن دارند. هریک از انواع گاردریل جاده شامل مدل‌های مختلفی می‌شوند که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

گاردریل کناری

این نوع از گاردریل‌ها برای کاهش آسیب‌های ناشی از تصادف، در کنار جاده‌ها نصب می‌شود و شامل مدل‌های زیر است:

  • انعطاف پذیر که در هنگام برخورد وسایل نقلیه حالت ارتجاعی و انعطاف پذیر دارند. نرده‌های کابلی یک نمونه از این نوع به‌ حساب می‌آید.
  • نیمه صلب که از انعطاف‌پذیری کمتری برخوردارند.
  • گاردریل صلب که در موقع برخورد وسایل نقلیه از هیچ‌گونه انعطاف‌پذیری برخوردار نیستند؛ مانند محافظ‌های بتنی

گاردریل میانی

محافظ میانی در وسط جاده‌ها و بزرگراه‌هایی که در جهت مخالف و به‌ صورت رفت و برگشت هستند؛ نصب می‌شود. این گاردریل‌ها نیز دارای چهار مدل زیر است:

  • حفاظ دو موجی با پایه‌های ضعیف
  • نرده میانی دو موجی
  • سپری سه موجی
  • محافظ میان جاده‌ای از نوع بتنی یا نیوجرسی

معرفی انواع گاردریل جاده

گاردریل ضربه‌گیر

که به جذب انرژی جنبشی، اثر صدمات احتمالی را کاهش می‌دهد. این مدل با کاستن از سرعت وسایل نقلیه یا متوقف کردن آن‌ها به کاهش تلفات، کمک می‌کند‌.

گاردریل بهتر است یا نیوجرسی؟

نصب گاردریل در چه مناطقی ضروری است؟

تا اینجا گفتیم که نرده‌های محافظ در مناطق خطرناک جاده‌ای نصب می‌شوند؛ اما این نقاط خطرناک کجاست؟ در‌ ادامه به مکان‌هایی که نصب گاردریل در‌ آن ضروری است،‌ اشاره می‌کنیم.

  • راه‌های کوهستانی؛ با هدف جلوگیری از عبور وسایل نقلیه از کنار کوه.
  • پیچ‌ها و بریدگی‌های تند جاده‌ای؛ تا از خروج وسایل نقلیه از جاده جلوگیری شود.
  • پل‌ها؛ برای پیشگیری از سقوط وسایل نقلیه به رودخانه یا خیابان زیرگذر.
  • بین دو بزرگراه با جهت‌های متفاوت؛ برای جلوگیری از تصادفات ناشی از عبور وسایل نقلیه به بزرگراه مخالف.
  • مناطق شیب‌دار در جاده‌ها؛ با هدف جلوگیری از پایین آمدن وسایل نقلیه در شیب‌ها
  • باجه‌های عوارضی؛ برای پیشگیری‌ از عدم پرداخت عوارضی توسط راننده‌ها.
  • در مکان‌هایی که چراغ راهنما، بیلبورد، درخت یا هر سازه‌ دیگری وجود دارد؛ زیرا احتمال تصادف با وسایل نقلیه را افزایش می‌دهند.
  • لبه جاده‌های شهری؛ ایجاد یک منطقه امن برای عابران پیاده و دوچرخه سواران.

گاردریل‌ها چگونه ایمنی جاده را افزایش می‌دهند؟

گاردریل‌ها چگونه ایمنی جاده را افزایش می‌دهند؟

نرده‌های محافظ باید در مکان‌هایی قرار بگیرند که فاصله جاده با نقاط حادثه‌خیز یا عابران پیاده کمتر از حد مطمئن است. در ادامه به این سوال که نقش گاردریل چیست و چگونه از افزایش صدمات جلوگیری می‌کند بیشتر صحبت خواهیم کرد:

محافظت از عابران پیاده

گاردریل‌ در نزدیکی مکان‌هایی مانند مهدکودک‌ها، مدارس یا بیمارستان‌ها که افراد آسیب‌پذیر در آن‌ها بیشتر از جاهای دیگر تردد می‌کنند از بروز حوادث پیشگیری می‌کند.

مشاوره رایگان خرید گاردریل

برای دریافت اطلاعات مورد نیاز در موقع خرید گاردریل، شماره تماس خود را ارسال نمایید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

محافظت از سرنشینان وسایل نقلیه

در زمان تصادفات و برخورد خودروها با گاردریل، این نرده‌های محافظ با جذب بخش زیادی از انرژی جنبشی، شدت تصادف را کاهش می‌دهند. بدنه گاردریل به‌ گونه‌ای طراحی شده است که در هنگام برخورد به‌ عنوان ضربه‌گیر عمل کند‌. لازم به ذکر است که این نرده‌های محافظ صدمات احتمالی را کاهش می‌دهند ولی به‌ طور صد در صد نمی‌تواند از آسیب‌دیدگی سرنشینان جلوگیری کنند.

اعتماد به‌ نفس راننده را افزایش می‌دهد

احتمال تصادف در تاریکی شب بیشتر از روشنایی روز است.‌ اکثر کسانی که در طول شب و در جاده‌های پرخطر رانندگی‌ می‌کنند تمایل دارند که به خط‌‌‌‌‌‌ کشی وسط جاده نزدیک شوند. این مورد  احتمال تصادفات را افزایش دهد. با وجود گاردریل در‌ جاده‌ها، راننده با اعتماد به نفس بیشتری و‌ به چپ رانندگی می‌کند. در نتیجه از تصادفات احتمالی جلوگیری‌ می‌شود.

گاردریل چیست

در زمان خواب آلودگی به راننده کمک می‌کنند

خواب‌آلودگی عامل بسیاری از تصادفات جاده‌ای است. راننده خواب‌آلود با کوچک‌ترین تلنگری، بیدار می‌شود، در این زمان وجود گاردریل به کمک راننده‌ها می‌آید، راننده وسیله نقلیه با یک اصطکاک جزئی با گاردریل از خواب بیدار می‌شود و خودرو را به مسیر درست هدایت می‌گردد.

جمع بندی

در این مطلب آموختیم که گاردریل چیست، با انواع گاردریل جاده و کاربرد گاردریل آشنا شدیم. نصب گاردریل تأثیر فراوانی در کاهش آسیب‌های ناشی از تصادفات دارد. این ابزار ترافیک و ایمنی در هنگام برخورد به‌عنوان یک ضربه‌گیر از صدمات بیشتر جانی و مالی برای سرنشینان وسیله نقلیه ‌و عابران پیاده جلوگیری می‌کند. گاردریل‌ها در انواع مختلفی تولید می‌شود که بعد از بررسی‌های کارشناسان ایمنی در مکان‌ها پرخطر که احتمال سقوط یا برخورد در‌ آن‌ها بیشتر است؛ نصب می‌شوند. درست است که گاردریل میزان تلفات را کاهش می‌دهد، اما یادتان باشد که این وسیله ایمنی هیچ‌گاه به‌ طور صد در صدی نمی‌تواند از تصادفات پیشگیری کند. برای خرید گاردریل نیز می توانید به صفحه مورد نظر در سایت قارتال مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *